Tuesday 5 June 2012

Food Adventure

Salam semua...dah makan? 

Appara..pukul duabelas malam, dok tanya dah makan ke belum. Sebenarnya tadi baru menonton program Axian's Food Adventure di Asian Food Channel...tajuknya 'Midnight Show'.  

Jason Yeoh @ Axian pergi menjejaki gerai-gerai yang dibuka dari tengah malam hingga ke pagi.. tak sangka ramainya orang menjamu selera di waktu sebegini..empat tempat iaitu Nasi Kandar Beratur di Penang, latex mee di Bentong, asam pedas Munnar di Melaka dan steamed rice roll di Teluk Intan.


 
Program ni memang menarik walaupun dalam Bahasa Cina tapi ada subtitle English. Mula-mula terjumpa program ni di channel AEC, masa tu hos berada di pekan Bentong menjejaki asal-usul 'yong tow fu', terus hooked dengan program ini dan baru-baru ni dapat tahu ada di AFC.

Apa yang menarik, bukan sahaja makanannya tetapi cerita/asal-usul di sebalik makanan tersebut, peniaga pertama dan juga kisah-kisah nostalgia peniaga, pekan/bandar dan juga cara pembuatan makanan tersebut. 

Kebanyakan kedai/gerai makanan diusahakan oleh tiga hingga ke empat generasi dan hos akan menemuramah golongan2 tua bagi mendapatkan asal-usul makanan, ada yang berasal dari negara Cina, ada ada yang telah diubahsuai dari makanan barat oleh tukang masak bangsa Cina yang bekerja dengan bangsawan British pada zaman sebelum merdeka.

Ingatkan cuma memaparkan Chinese food sahaja tetapi bukan rupanya. Makanan kegemaran rakyat Malaysia seperti Nasi Kandar, Asam Pedas, Nasi Lemak pun ada disiarkan seperti dalam 'Midnight Show'.

Antara program yang pernah ditonton ialah Kek Durian & Kaya Puff di Kuala Kubu Baru, British Tea di the Olde Smoke House (Bukit Fraser), Ketchup Wanton Mee di Pontian, Biskut Ayam di Bidor, Yong Tow Fu dan Tofu di Bentong.

Tak kurang menarik ialah program 'Slow Life', shooting di Ubud, Bali. Tiga restoran..semuanya diusahakan oleh foreigner yang berkahwin dengan perempuan Bali. Sari Organik - restoran ditengah sawah (mat saleh), Cafe Angkasa (Japanese) dan Nuri Naughty (mat saleh). 


Hos ada juga singgah di mini studio, interview pelukis Pandey, memang sedih tengok studio yang serba kekurangan, mendengar kisah hidupnya, tapi tertarik dengan cita-cita tinggi beliau.

Rancangan yang menarik walaupun kebanyakan makanan yang dipaparkan tidak boleh dimakan oleh Muslim tetapi format program memang the best with insightful knowledge, historical input and untold stories..

6 comments:

  1. salam kunjung balas. AFC mmg jd favourite akak :)

    ReplyDelete
  2. Rancangan masakan & makan2 memang seronok ditonton..

    ReplyDelete
  3. Pernah gak nengok Tp bkn feberet channel la... Followed here

    ReplyDelete
  4. TLC pun best jg..already followed back

    ReplyDelete
  5. la, x tau pun Yong tau fu asal Bentong pdhal dulu sekolah kat situ....

    ReplyDelete
  6. Ayuni,
    bukan asal dari Bentong tapi ada masyarakat Cina disana yg sudah lama mengusahakan makanan ini, Bentong famous dgn 'yong tau fu'

    ReplyDelete

Syukran jazilan for your comments. Merci beaucoup!