Friday, September 21, 2012

Singgah di Sana

Don't judge the book by its cover...memang benar. Dari luar, bangunannya nampak sedikit usang, namun tatkala melangkah ke dalam, terpesona dengan dekorasi yang menarik, kombinasi Melayu dan Inggeris...nice, simple and sweet..itulah Hotel Singgahsana Petaling Jaya.

Sebenarnya bukan pertama kali kesini, pernah datang untuk majlis berbuka puasa (teringat arwah Ustaz Asri Kumpulan Rabbani) tetapi tidak sempat melihat-lihat kerana masa tidak mengizinkan.  Namun kali ini dalam keadaan santai, sempat melayan fikiran..maka terimalahh..


Bangunan hotel

Lounge

Restaurant - Laman Desa

Ballroom - Laman Putri
Flowers
Family Suite

Lounge area



For the sleeping beauty












      Lokasinya di tengah-tengah bandaraya Petaling Jaya berdekatan stesen LRT Taman Jaya..
check it out.

Sunday, September 9, 2012

Peringatan Untuk Diri

Assalamu'alaikum semua...kembali berblogging..Salam Eidul Fitri 1433H yang ke-22.

Malam semalam semasa di satu surau sebelum program Ramah Mesra Idul Fitri, terbaca satu artikel yang menarik tertampal di dinding surau,  untuk peringatan diri sendiri, mengambil berkat bulan Ramadhan yang telah berlalu..semoga istiqomah dalam beribadah..


Bismillah..

Pernah tak rasa, bila solat tu, kosong je hati. Baca quran sampai hilang suara dah, tapi tetap rasa empty. Layu je. Hati rasa jauh, diri rasa jauh. Jauh dari Allah. Cuba menyebut-nyebut nama Allah banyak kali, tapi entah kenapa rasa ‘tak sampai’. Cuba zikir-zikir, still, kosong. Sujud dah hilang nikmatnya. Saat kening bertemu sejadah, macam angin lalu je. Bacaan dalam solat, dah puas dihayati tapi entah magic apa tak tahu, tiba-tiba imam dah bagi salam, dah habis dah solatnya. Khusyuk dah tak ada.

jauh. kosong. kering. jauh!

Kemanisan itu hilang. Kemanisan dalam ibadah Itu, hilang. Satu masa dulu, pernah ada, nikmat sangat. Tapi sekarang dah hilang.

Kemudian kita pun cuba fikir, kenapa agak nya ya. sebab busy ke? Atau, sebab tak sihat? Atau, sebab tengah tak ada masalah, al maklumlah kita ni kan bila ada masalah saja baru akan terasa dekat dengan Allah. Atau, sebab apa ya. Bosan? Malas?

Sebenarnya jawapan dia mudah je. hilangnya kemanisan dalam beribadah tu tak lain tak bukan sebab ‘kemanisan’ maksiat mula menyibuk dalam ruang hati. sikit-sikit dia ambil tempat tempat.

analogi. bayangkan satu kertas warna merah. kertas A4 la senang. ok. then, tiba-tiba ada warna kuning tercalit sikit dekat atas dia. mestilah (ukuran) area yang warna merah dah kurang, sebabnya dah di-replace-kan dengan warna kuning, betul kan? lepastu bayangkan warna kuning tu semakin besar dan besaaar dan besaaaarrr, dia makan lah lagi dan lagi ruang warna merah tadi kan?

macam tu lah maksiat dan ibadah. bila kemanisan maksiat mula memakan ruang dalam hati kita, kemanisan ibadah akan kurang.
dia solat. rajin, tak pernah tinggal. rajin pula baca quran, solat sunat. kadang-kadang bangun qiam. tapi pada masa yang sama dia bermaksiat. dia syok layan movie itu, movie ini. yang duk tayang macam-macam adegan yang tak bagus untuk mata. dia juga bergelumang dengan zina. zina hati, zina mata, zina mulut – duk ingat lelaki itu, perempuan ini, tengok gambar-gambar lelaki itu, mesej dengan perempuan ini.

hati dia masih seronok, teruja, bila ditawarkan dengan benda-benda lagha. ha, itulah maknanya, ‘kemanisan’ maksiat tu dah mula menjalar-jalar dekat sudut hati dia. lama-lama, makin dan makin berkurang kemanisan ibadah. solat tak lagi khusyuk. baca quran tak lagi menyerap sampai ke hati. berdoa dah semakin ringkas dan pendek, tak ada lagi merayu-rayu lama-lama, merintih pada Allah.

syaitan ni pandai, dia tak terus suruh manusia ni tinggal ibadah. dia introduce dulu maksiat. bila maksiat dah dapat tempat dekat hati  manusia,  sikit-sikit manusia tu sendiri yang akan menghakis ibadah dari rutin hidup dia. akhir sekali, cukup pakej, MAKSIAT dan KUFUR.
(maksiat: melakukan perkara yang Allah larang, kufur: meninggalkan perkara yang Allah suruh)

solat sepatutnya mencegah kita manusia ni dari kemungkaran. selalu dengar kan? tapi pernah tak rasa pelik, kenapalah aku ni banyak je lagi buat dosa. padahal aku ni dari kecik solat tak pernah tinggal.

dah macam mana solat tu nak memelihara, nak mencegah dari melakukan kemungkaran, kalau ‘manis’ nya solat tu dah tak ada? khuyuk dah tak ada, sujud dah tak begitu sujud (maksud di sini, badan sujud, tapi hati tak betul-betul sujud/tunduk pada pengaturan Allah)
dan macam mana kemanisan ibadah tu nak rasa, kalau kemanisan maksiat tak hilang-hilang?
benda ni circuitous. nampak tak? berkisar atau berputar. maknanya,


habis, sampai ke sudah lah macam tu?

dahsyat kan, penangan maksiat.

hmm. kita perlukan kitaran baru. kitaran yang melawan balik apa yang berlaku. jangan biarkan kemanisan maksiat itu menghakis kemanisan ibadah dalam hidup kita. tak layak, langsung tak layak untuk maksiat berada di dalam hati kita. selayaknya cuma ingatan dan ibadah kepada Allah SWT saja.

yang sebetulnya, kemanisan ibadah itu menghakis kertarikan terhadap benda-benda maksiat. muslim yang tenggelam dalam asyiknya beribadah tak akan mahu pandang sebelah mata pun pada kemanisan palsu maksiat.

muslim itu yang kita perlu jadi.

source: www.ilmi-islam.com

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...