Thursday 14 February 2013

Di Bandung - Part 3

Hari ketiga di Bandung, Alhamdulillah, cuaca cerah, tiada tanda-tanda mau hujan. Selesai sarapan, dalam pukul 7.30 pagi, terus memulakan city tour hari Sabtu.  Sebelum ke Pasar Baru, jalan-jalan dulu  di Jalan Asia-Afrika dan Jalan Braga sambil snap-snap gambar bangunan lama.

Gedung Merdeka
Bangunan Dutch colonial
Kemudian terus ke Pasar Baru, ketika itu kedai-kedai baru dibuka. Terlupa nak snap gambar di sini. Tak berlama-lama di sini, menurut supir sebelum pukul 12.00 tengahari, kena keluar disebabkan trafik akan menjadi macet. Lantas kami ke bangunan Kartika Sari cawangan Jalan Kebon Jukut untuk membeli kerepek-kerepek, kek kukus Amanda dan barangan Kartika Sari.

Perjalanan diteruskan ke Institut Teknologi Bandung (ITB), saja melawat pusat pengajian tinggi tertua di Indonesia.  Sebenarnya, nak ambik gambar bangunan Dutch colonial ni, terjumpa dalam internet.

Bangunan Aula Barat
Ceremonial Hall
On the way to factory outlets di Jalan Riau, singgah mengambil gambar Gedung Sate.  Famous building di Bandung, pejabat kerajaan untuk Gabenor Jawa Barat.

Gedung Sate

Selesai shopping ala-kadar di Jalan Riau, singgah di Baso Malang Karapitan (BMK) untuk lunch. Mengelak dari makan berat, try something soupy pulak.  Order baso malang super komplit, memang complete, ada mee, ada mihun, bakso, tahu, kerepek..rasanya OK.

BMK - paling populer di Bandung gitu
Baso Malang Super Komplit
Selesai lunch, bergerak ke shopping complex yang trendy di Bandung - Paris Van Java. Hari Sabtu memang ramai yang keluar bershopping di sini, parking penuh.  Memang trendy dengan international boutiques, cafes, stores.


Paris Van Java

The open concept
Tidak berlama-lama di sini kerana ingin ke satu tempat yang lebih menarik yang menampilkan pertunjukan kebudayaan Sunda - where nature & culture in harmony..

2 comments:

  1. Rindukan ole-ole bandung???
    Pre order bagelen @ brownies kartika sari atau brownies amanda
    Whatsapp ina 0192633431

    ReplyDelete

Syukran jazilan for your comments. Merci beaucoup!