Sunday 16 June 2013

South Korea: Day 5 - Ronda-ronda Kotaraya Seoul

Selepas diturunkan di depan City Hall station, kami pun apalagi, buka peta..tourist le katakan.

nun jauh di sana - City Hall building yang lama dan baru
My sis memang dah awal-awal lagi planning nak gi ke Lotte Duty Free, nak buat market survey, katanya, survey harga handbag..ikut jelah. Sebenarnya malas nak gi shopping-shopping complex, kat KL pun banyak, tapi nak tengok juga high-class shopping complex di Seoul ni macamana..OK jom, moh kite pegi window shopping..

Lotte - hotel, duty free & department store
 
penyambut tetamu di Lotte

Penyambut tetamu ni setiap kali kereta masuk, mesti tunduk sambil cakap Anyeonghaseyo dan dengan suara yang manis lemak merdu bagi arahan untuk ke parking lot..tak sanggup den, dengan kasut tumit tingginya..

Masuk ke dalam Duty Free, environment macam di Pavillion, KLCC sahaja, semuanya branded item, tak tahu lah yang original ke, atau Korean made, mahal2, salesgirlnya pulak tak pandai cakap English, tunjuk harga dalam calculator saja..selepas pergi ke restroom, kami pun keluar. Planning nak balik ke GH, jalan-jalan mengikut langkah kaki, nak cari teksi, tiba-tiba ternampak ada banyak khemah di padang depan City Hall. Curiosity kills the cat, apalagi singgah, menyebok-nyebokkan diri..

City Hall - glass building, yang warna coklat bangunan lama
Bila hampir, tak tahu event apa, tengok majoriti warna kuning..perhimpunan 'BERSIH' kot, haha...ataupun promosi Digi..hehe..Ada tanya kat meja pendaftaran, mereka pun tak faham English, biarlah whatever event, yang penting warna kuning..


Dah dekat City Hall, wajiblah singgah ke bangunannya. Bangunan yang lama dah jadi library, yang baru..fuyoo, canggih dan moden senibinanya, all glass cladding..green building..

main entrance
dalam bangunan
ku lihat hijau
dihadapan bangunan City Hall lama
Jalan lagi..tengok dalam map, dah dekat dengan Gwanghamun Square, mesti pergi ni. Paksa my sis pergi,..yelah, dah dekat. Tengok-tengok sampai ke sini dulu, Gyeonggyecheon Stream, dah masuk tiga kali ke sungai ni, tapi bahagian ni lagi menarik. Ada banyak lanterns sebab ada Lantern Festival.

berehat untuk makan bekalan - strawberi & ceri tomato saja
Lantern festival

Bila tengok view macam ni, dalam hati dah planning, malam ni mesti datang sini lagi, nak tengok view malam pula. Lagipun hari ni (May 19) ialah hari terakhir untuk lantern festival ni.  Jalan lagi sambil snap-snap gambar kotaraya Seoul yang cantik..daebak..Alhamdulillah, cuaca sangat baik..enjoy the good weather with Seoulites and other tourists..


kawasan spiral
Ada street exhibition mengenai Korean War. Korea Selatan mengucapkan terima kasih kepada negara-negara yang membantu..bendera Malaysia memang takde lah, sebab Malaysia tak wujud lagi pada tahun 1950 - 1953..masih dijajah..

thank you
Singgah beli keledek rebus disirami air gula dan jagung rebus untuk lunch. Duduk tepi jalan, makan keledek rebus.  Dari jauh dah nampak Gwanghamun Square.

patung Admiral Yi-Sun Shin dan King Sejong the Great
King Sejong ialah raja ke-4 di zaman Dinasti Joseon, yang mencipta abjad Hangul yang menjadi tulisan rasmi negara Korea. Cerita mengenai penciptaan Hangul ni boleh ditonton di dalam kdrama 'Deep Rooted Tree', best ceritanya..Admiral Yi-Sun Shin pula terkenal kerana menyelamatkan Korea dari serangan tentera Jepun di zaman Dinasti Joseon..

Kami dah tak jadi balik ke GH. Sambung menyusuri sebelah kiri pula, jalanraya yang besar, berada di denyut nadi kotaraya Seoul..lalu di depan Deoksugung Palace..

Seoul city skyline
Singgah di Dongwha Duty Free pula...ikut my sister le ni..market survey lagi.

2nd duty free yang disinggah
Saya cuma tengok-tengok sekejap, kemudian keluar, makan jagung rebus yang beli tadi, rasa macam pulut, tak crunchy. Di sini my sis beli handbag dan purse, leret kredit kad le, bior le dia, menyumbang kepada ekonomi Korea Selatan..tapi barang belian kena ambik kat airport masa nak balik nanti, di sini cuma untuk rakyat Korea Selatan saja..

Dah tak larat nak jalan, tahan teksi di depan Koreana Hotel, untuk ke Namdaemun Market, kali-4 ni, nak beli t-shirt untuk adik-beradik pula kat ahjussi 1Malaysia tu..dia yang beritahu hari Ahad, market buka pukul 4.00 petang hingga malam...

road mural
Beli kebab di sini, harga dah naik. Dulu tengok dalam blog orang lain harga KRW3,000 sekarang KRW4,000..barang naik..


Naik teksi balik ke GH, sekarang main naik teksi saja (yang dekat2 je)..kalau dikira lebih kurang sama tambangnya kalau naik subway, minus the hassle..naik/turun tangga, jalan jauh lagi..

Pukul 7.00 malam, keluar naik teksi ke Gyeonggyecheon Stream, untuk kali ke-4 (last ni)..bercahaya semua lanterns..


Turun ke bahagian bawah...ada tempat untuk bersedekah tapi kena campak duit dalam sungai ni, kalau hanyut duit tu (boleh hanyut ke??), wallahua'lam..kira dah berniat..so make sure campak ke tempat yang betul..


sedekah jariah
Duit-duit ni dikumpul untuk membantu mereka yang memerlukan.  Banyak juga dapat..

hasil campakan
Kemudian jalan-jalan di kawasan sekitar..ternampak butik ni..untuk mereka yang bernama Ida..


Ida - namamu terpampang di Seoul
Singgah beli waffle di Waffle Bant..sedap banget..Belgium waffle..

Sedap sungguh
Kemudian jalan kaki ke arah City Hall, singgah beli instant rice di 7-E (makan lagi)..dari jauh dah dengar PA system yang bingit, suara orang menjerit lagi kuat..ada konsert rupanya kat tempat yang ada event kuning petang tadi..
Konsert di Seoul

Punyalah ramai manusia, tua muda, kanak-kanak, ada yang terkinja-kinja menari, ada yang duduk bersila..jangan ditanya group apa, band apa..tak tahu, dah tentu bukan kumpulan Super Junior atau Big Bang..hihi..

Kami pun decided nak balik GH dengan berjalan kaki menyusuri Euljiro-ro sambil melihat neon-neon kotaraya Seoul di bawah bulan purnama, Subhanallah..end of Day 5.

3 comments:

  1. Shopping sakan ye kat Namdaemun, sampai empat kali ke sana...

    ReplyDelete
  2. Wah bestnye..belum ade rezeki lg kesana :)

    ReplyDelete
  3. Mie,

    beli t-shirt saja, rasa tak best pula takde souvenirs utk adik-beradik..

    zainatul,

    InsyaAllah, usaha tangga kejayaan..

    ReplyDelete

Syukran jazilan for your comments. Merci beaucoup!