Monday 1 July 2013

South Korea: Day 7 - Korean Folk Village (Part 1)

Assalamualaikum..sambung entry untuk Day 7, masih di dalam bas ke Korean Folk Village di Yongin. Untuk ke sini, kami refer info ini, save dalam tab, for offline reading.

Bas yang kami naiki exit highway di plaza tol Suwon. Kemudian melalui satu pekan kecik, di sepanjang jalan, ternampak banyak signage ke Korean Folk Village. Walaupun refer pada entry tu, tapi dari dalam bas, memang tak boleh nak cam dua bangunan warna putih dan coklat (tempat nak turun) sepertimana dalam entry. BIla dah sampai, pemandu bas jerit dalam bahasa Korea, kami pun confident je turun, Alhamdulillah, betul tempatnya.

Kena melintasi parking lot yang luas, baru sampai ke tempat menjual tiket dan pintu masuk utama.

Hanok - never get bored with this building
Entrance fee untuk orang dewasa KRW15,000, kanak-kanak KRW10,000, ini cuma untuk general admission. Kalau full admission (termasuk theme park), fee KRW20,000. So far, inilah fee yang paling mahal untuk tourist attraction di Korea Selatan ni. Ambil pamphlet, study dulu, susun strategi..sebagai peminat sageuk kdrama, it is a dream comes true..jom explore..

site layout plan of KFV
Fact sheet about Korean Folk Village (source: KTO website) :
Set in a natural environment occupying approximately 243 acres, visitors can experience the natural atmosphere with over 260 traditional houses reminiscent of the late Joseon Dynasty, including various household goods from different regions. All these features have been relocated and restored to provide visitors with a broad understanding of Korean food, clothing, and housing style of the past. About twenty workshops, various handicrafts such as pottery, baskets, winnows, bamboo wares, wooden wares, paper, brass wares, knots, fans, musical instruments, iron wares and embroidery are practiced. In the Korean Folk Village, where the customs and lifestyles of the past generations have been carefully preserved, various lifestyles prevalent during the Joseon Dynasty can be seen. Korean Folk Village is also the filming location for the famous movie Sungkyunkwan Scandal as well as the TV miniseries Daejanggeum.

Kawasannya redup, banyak pokok, sangat nyaman untuk bersiar-siar..walaupun sudah tengahari. Di sini kami tak jumpa ramai pelancong asing, tetapi ramai pelancong Korea dari kalangan kanak-kanak tadika dan orang tua-tua, yang naik kerusi roda, yang pakai tongkat..old folks melawat folk village..

Yangbanjang Cafe - stail duduk bersila
drama Jewel in the Palace pun ada shooting di sini
Berjalan ke bahagian Folk Village. Pada zaman kerajaan dinasti-dinasti, memang ada kasta  - ada nobleman (yangban), scholar, commoner, peasant (orang paling miskin), hamba kerajaan, hamba biasa. Rumah-rumah mereka melambangkan status sosial. 

rumah petani - atap rumbia

Choga-jib - rumah orang miskin - atap rumbia juga
rumah orang kaya - atap genting
shooting location for SKKU Scandal
Rumah orang kaya diatas pernah jadi shooting location untuk drama Sungkyunkwan Scandal - scene di mana freshies (hero) kena raging masa hari orientasi. Kelakar scene ni..

Setiap rumah ada 'ondol' iaitu sistem pemanasan pada musim sejuk, guna kayu api bawah rumah. Nak tahu penciptaan 'ondol' ni, boleh tonton kdrama 'Ballad of Suh Dong/Song of the Prince/Seo Dong Yo' - cerita di zaman Dinasti Baekjae dan Dinasti Silla.

budak2 national service kena khidmat sosial - tolak wheel chair old folks
tukang kayu
klinik desa
tea time
bermain Tu-ho
Rumah pasong
 Ada lori KBS production dekat tepi tu. Tunggu masa untuk shooting - drama Fugitive of Joseon/Mandate of Heaven kot..tengok lokasi dalam drama tu macam sama je..

Tiba-tiba terdengar upbeat muzik dari performance area - ada pertunjukan Fusion B-Boy Dance, dah pukul 1.00 tengahari, rupanya. Dressing style zaman dulu tapi menari 'breakdance' kot, atau hip-hop ke, entahlah..budak-budak tadika bukan main menjerit kuat-kuat..seronok benor deme ye..

smartly choreographed
Berjalan lagi, mengikut map..suasana hijau malar segar..

kebun sayur dan kuda-kuda
kebun lagi
pokok gandum

pokok barli
wakaf - tempat lepak
rumah yangban (nobleman)
khemah untuk traditional wedding ceremony

Timing untuk traditional wedding ceremony ni pukul 12.00 tengahari dan 4.00 petang. Kami dah terlepas yang pukul 12 nya, nak tunggu pukul 4, memang tidaklah. So, sesiapa yang nak ke sini, make sure sampai sebelum pukul 12, kalau nak tengok upacara ini. Boleh jumpa pengantin perempuan seperti di bawah ni..

source: www.the koreaguide.com

Bulatan merah di dahi dan kedua belah pipi dipanggil yonji dan gonji. Tujuannya untuk menghalau hantu jembalang (evil spirit) dan juga memberi kesucian (to give purity) serta kasih sayang berganda-ganda (lots of love) kepada pengantin perempuan..xoxo..direct translation..

Bersambung...sebab besar sangat KFV ni..stay tuned..

5 comments:

  1. Bila nak balik ni nohas... saya balik pada 22/5 petang... hehe


    ReplyDelete
  2. zana-norzana,

    seronok melihat adat resam dan kebudayaan rakyat Korea..

    ReplyDelete
  3. Mie,

    Saya pun balik hari Rabu (22/5),flight petang, satu flight nampaknya..

    ReplyDelete
  4. Mie,

    Saya pun balik hari Rabu (22/5) petang, satu flight nampaknya..

    ReplyDelete

Syukran jazilan for your comments. Merci beaucoup!