Friday, March 21, 2014

#PrayforMH370: Don't Lose Hope..

   Boeing 777 - the cockpit

 source: 21centurewire

Dimana ACARS? dimana TRANSPONDER?

"The transponders can be switched off with a flick of a switch. But modern planes like the 777 have two other systems as well: cockpit radios and a text-based system known as aircraft communications addressing and reporting system, or ACARS, which can be used to send messages or information about the plane. Turning off the radios and ACARS would be more difficult. Those systems are "pretty hard-wired into a modern aircraft." source: npr

Dimana MH 370? Sesungguhnya kami ini hambaMu yang lemah, Ya Allah..

"Apakah kamu tiada melihat bahawasanya Allah menundukkan bagimu apa yang ada di bumi dan bahtera yang berlayar dilautan dengan perintahNya.  Dan Dia menahan (benda-benda) langit jatuh ke bumi, melainkan dengan izinNya? Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pengasih lagi Maha Penyayang kepada manusia" (Surah Al-Haj: 65)

Jika benar ini konspirasi terancang, "Ya Allah, kami letakkan Kamu di batang leher musuh kami, dan kami berlindung denganMu dari kejahatan mereka.  Ya Allah, leburkan kumpulan mereka, kacau-bilaukan persatuan mereka, cerai-beraikan pakatan mereka, goncangkan pendirian mereka, hantarkan anjing2 Kamu ke atas mereka. Wahai Tuhan yang gagah perkasa, wahai Tuhan yang penuh raksasa, wahai Tuhan yang bersifat murka. Ya Allah, Ya Allah, Ya Allah, wahai Tuhan yang menurunkan Al-Quran, wahai Tuhan yang mengarakkan awan, wahai Tuhan yang menewaskan bala tentera ahzab, kalahkan mereka, menangkan kami keatas mereka"

Kasihani kami..Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rahim..

38 comments:

  1. apapun yg berlaku dgn izin Allah jua...jika Allah menghendakinya terjadi tiada daya hendak menolaknya...moga prasangka negatif dijauhi Allah kenyataannya n Allah mengembalikan MH370 YG HILANG bberapa waktu ke pangkuan kita bersama mrk yg mengisinya dgn selamat sejahtera...INSYA ALLAH..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya, benar..percaya pd qada' dan qadar Allah..segalanya mungkin..

      Delete
    2. singgah pagi beli ford sebijik ewah...n herbal essence nk wat mandi...

      Delete
    3. tq..akan kesana jg tengok apa2 yg menarik utk diklik..hehe..

      Delete
  2. Allah knows best..!! Keep praying..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya, keep praying..usaha dan doa..

      Delete
  3. sentiasa berdoa..smunya akan selamat..amin

    klik:P

    ReplyDelete
    Replies
    1. semoga semuanya selamat...tq

      Delete
    2. insaallah..kita sentiasa berdoa.. :P

      Delete
  4. Entah itu rekayasa manusia, semuanya karena izin Allah jua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, benar...syariatullah dan sunnatullah beriringan...

      Delete
  5. Nohas ada baca tak tentang seorang jemaah dari M'sia yang baru balik dari umrah.. Org Johor kalau tak silap... menurut puan tu, sewaktu kapal yang dinaikinya terbang di atas laut andaman dia ternampak sebuah kapal terbang yang hampir tenggelam di laut... pastu dia beritahu orang2 yg berada dalam kapal yg bersama dengannya... semua org tertawakan dia dan tak percaya dengan apa yg diceritakannya.

    Bila sampai di KLIA dia beritahu anak prempuannya yang menunggu ketibaannya... dan anak perempuannya cakap memang seluruh m'sia/dunia sedang mencari sebuah pesawat milik MAS yang hilang. Seminggu lepas tu (kalau tak silap) atas nasihat menantunya seorang pegawai polis... puan tu pergi buat laporan tentang apa yang dilihatnya.... malangnya tidak ada sesiapapun yang percaya dengan ceritanya....

    Nohas fikir betul ke? saya sebenarnya dah give-up juga ni... itu saya yg tidak ada kena mengena dengan sesiapapun dalam pesawat malang tu....hai! kalau saya dah hilang sabar menunggu bagaimana agaknya saudara mara penumpang yang ada dalam kapal tu ya... Semoga mereka tabah... dan tadi hati saya benar2 tersentuh dan hiba bila melihat berita TV3 senja tadi tentang seorang ibu yang menangis dan kadang2 bercakap sendirian dengan gambar anaknya yang menjadi penumpang MH370 tu... Melihat dia menangis di tv saya pun ikut sama menangis... dia rindukan anaknya tu. Ibu tu percaya anaknya masih hidup dan selamat. "Ya Allah! kau pertemukanlah kembali ibu dan anaknya itu... aminnn!"

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya ada baca..tapi mereka cakap tak mungkin sbb kapal terbang di ketinggian 35,000 kaki, tak boleh nampak apa2 di bawah..

      nak kata give up, taklah juga, yg kat tv tu tak ambik kisah - jumpa debris ni, debris tu, gmbr satelit lama, gambar photoshop..mcm2..byk baca laporan dari luar negara..ramai yg pelik kenapa US tak keluarkan gambar2 satelit dia yg canggih-manggih..dari Diego Garcia yg cover Lautan Hindi like no other sea..

      Kesiankan..bukan sikit..200++ family tengah bersedih..hilang begitu saja..up in the air...aminn..hanya Allah yang Maha Mengetahui..

      Delete
  6. Replies
    1. Al-fatihah..sedihnya..speechless...

      Delete
  7. Sedihkan... Banyak sangat kebarangkalian tapi sesungguhnya hanya Allah SWT sahaja yang mengetahui apa yang terjadi. Kadang terdetik juga agak-agaknya apa yang telah berlaku kepada mereka ya? Kesian pada mereka yang menanti, kesian pada mereka yang mencari, kesian pada Kerajaan Malaysia yang telah bersungguh-sungguh mencari tapi diperlekehkan oleh rakyatnya sendiri. Semuga mereka semuanya selamatlah hendaknya. AMIN

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya, betul..nak tahu sangat apa yg berlaku...nampaknya semuanya dh berakhir..pasrah menerima berita..

      Delete
  8. kalau hidup, peliharalah mereka dari kegelapan dan kelaparan.

    Kalau mati, pulangkan jasad mereka agar bisa dipusarakan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Al-fatihah..sedih sangat..begini akhirnya..dilautan yg dalam..

      Delete
  9. Akhirnya PM dah memberikan kata putus semalam. Kenalah redha dan moga kelaurga yg terlibat diberi kekuatan dan kesabaran yg tinggi.

    Al-fatihah buat mangsa beragama Islam dan my condolence to the non-muslim victims..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Al-fatihah utk mereka yg beragama Islam..mati syahid akhirat..

      Delete
  10. awok...walopon tipis... tapi masih berharap keajaiban berlaku.... tapi kalo tak berlaku.... moga2 deme ditempatkan dalam golongan oghang yang beriman... dan semoga keluarga deme tabah menghadapi dugaan ini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya, betul..selagi tak jumpa bukti, rasa tak puas hati..semoga keajaiban ttu akan berlaku dgn rahmat Allah..

      Delete
  11. Insyallah sebagai orang islam kita harus terus kan berdoa selagi belum ada penemuan yg nyata..
    Allah Taala jua lah yg boleh membuat sesuatu takdir itu bukan nya manusia.. jom teruskan berdoa :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya, betul..teruskan berdoa sehingga jumpa bukti..kpd Allah, kita berharap..

      Delete
  12. Entah mengapa hati kakak masih mengharap ada satu kuasa miracle semua mereka masih selamat. Kalau betul ada konspirasi percayalah di dunia boleh terlepas tapi di akhirat balasan menanti.

    Tetap berdoa dan berdoa moga kebaikan diberikan kepada semua..

    ReplyDelete
    Replies
    1. semua mengharap dan menanti..semoga bukti dan kapal terbang itu ditemui..

      Delete
  13. Selagi pesawat MH370 belum ditemui... insyaallah masih ada harapan... kita teruskan berdoa... semuga ada keajaiban berlaku...

    ReplyDelete
  14. salam nohas, mungkin surah taubah yang lakqo jaa....tu sebab emak saya amalkan tu Tuhan kembalikan dalam masa setahun, saya dah google surah ni nanti nak post. inshaAllah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'salam, bolehlah share utk kebaikan bersama..

      Delete
  15. Yup dont lose hope..keep praying for mh370

    ReplyDelete
  16. selamat petang singgah klik2 menabung..

    ReplyDelete

Syukran jazilan for your comments. Merci beaucoup!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...