Tuesday 5 May 2015

Motivasi Mei: Jom Jual Sikat

Assalamualaikum, salam bulan Mei. Masih lagi di bulan Rejab. Nak bagi motivasi sikit, to stay motivated.

 "Believe the unbelievable. Dream the impossible"

Siapa tak kenal lelaki ni? kaki travel mesti kenalnya.. Bagaimana Allah mengilhamkan idea yang bernas, the brainchild of this man, mewarnai hidup kita. Alhamdulillah. 'Now everyone can fly'..beyond imagination.

Majalah the Time, Vol 185 No. 15-16 (April 27 2015), memilih Founder and Group CEO AirAsia, Tan Sri Tony Fernandes, diantara 100 individu paling berpengaruh didunia dalam tahun 2015. TIME 100. Dibawah kategori 'the Titans'. The right choice. You deserved it.  

*Time magazine ni majalah mingguan di US dan menurut wikipedia, majalah ni mempunyai sirkulasi terbesar di dunia dan pembacanya mencecah 25 juta. Majalah yang 'powerful' selain Forbes magazine.   
------------------------------------------------------------------

Believe the unbelievable. Dimana first time saya baca contoh peristiwa sebegini?. Oh, ya, peristiwa Israk & Mikraj Nabi Muhammad SAW. Tanggal 27 Rejab, kita akan menyambut peristiwa besar ni. Hari Sabtu depan je.

Selepas peristiwa Israk dan Mikraj, Nabi Muhammad SAW berdiri di atas bukit di belakang Masjidil Haram dan menceritakan peristiwa ni kepada penduduk Mekah.

Peristiwa ini pada pandangan orang yang tidak beriman atau mereka yang tipis imannya, mereka menyatakan bahawa peristiwa ini tidak mungkin akan berlaku atau pun mereka berbelah bahagi samada mahu mempercayainya atau pun sebaliknya. Tetapi bagi orang yang benar-benar beriman kepada Allah dan rasul-Nya maka mereka tetap percaya dengan penuh keimanan kepada peristiwa ini. 

Sebagaimana kita lihat reaksi Sayyidina Abu Bakar apabila dia mendengar berita daripada orang ramai tentang apa yang telah diberitahu oleh Nabi Muhammad ﷺ lalu beliau dengan tegas menyatakan:

“Benar! Aku mengakui bahawa engkau merupakan Rasulullah . Jika baginda mengatakan bahawa baginda telah diperjalankan lebih jauh daripada itu maka aku tetap beriman kepadanya.” 

Inilah ketegasan dan keyakinan yang tidak berbelah bahagi Sayyidina Abu Bakar dalam mempercayai Allah dan rasul-Nya sehingga beliau digelar as-Siddiq yang membawa maksud pembenar (sumber: shafiqolbu)
------------------------------------------------------------------
Believe the unbelievable. Teringat e-mail yang dikirim oleh seorang sahabat. Original emel dalam Bahasa Inggeris 'How to sell combs to the monk?' atau terjemahannya 'bagaimana menjual sikat kepada sami Buddha?'. Kita semua tahu para sami kena botakkan kepala mereka untuk tinggal di dalam kuil. Anggaplah ni satu kisah motivasi, bukan niat dihati nak menyentuh sensitiviti agama lain.

Nak menjual sikat kepada orang botak adalah sesuatu yang sukar juga. Ada ke yang nak beli? Sikat gunanya untuk menyikat rambut. Tapi kalau rambut pun nan hado, nak buek apo. Tiga calon interview menyahut cabaran ni - A, B dan C. Mereka kena jual sikat kayu kepada sami Buddha dalam masa 10 hari. Selepas 10 hari, mereka melapor diri kepada HR Manager.

Calon A: "Saya dapat jual satu sikat saja. Semua sami-sami di dalam kuil marahkan saya bila saya tunjuk sikat-sikat ni. Tapi, semasa berjalan balik menuruni bukit, saya bertembung dengan seorang sami muda, dia beli satu sikat untuk menggaru kepalanya yang ada kelemumur"

Calon B: "Saya dapat jual 10 sikat. Semasa di dalam kuil, saya lihat rambut para pengunjung kuil (devotees) berserabut disebabkan angin kuat diluar kuil. Sami-sami mendengar nasihat saya dan membeli 10 sikat untuk kegunaan devotees."

Calon C: "Saya dapat jual 1,000 sikat"

Semua terperanjat. HR Manager bertanya "bagaimana awak lakukannya?". 

Jawapan Calon C
Saya pergi ke satu kuil yang popular di sini. Selepas buat pemerhatian selama beberapa hari, saya dapati ramai pelancong yang datang ke kuil tersebut. Saya pun berjumpa dengan Ketua Sami dan beritahu dia mengenai pengunjung yang datang ke kuil ni adalah mereka yang sangat kuat beribadat. Saya beri cadangan kalau pihak kuil beri satu hadiah kepada mereka, sudah tentu devotees ni akan merasa gembira. Saya beritahu Ketua Sami yang saya ada stok sikat kayu yang sesuai dijadikan hadiah kepada devotees. Saya juga memberi cadangan supaya Ketua Sami menandatangani sikat-sikat tersebut sebagai tanda kenangan. Ketua Sami sangat gembira dan terus order 1,000 sikat" 

Moral of the story:
Berfikir "diluar kotak".."think out of box"..success is 90% inspiration, 10% perspiration..sikap menentukan kejayaan kita..believe the unbelievable, dream the impossible.

16 comments:

  1. NAK BERFIKIR DILUAR KOTAK NI SUSAH JUGA TAPI ASAL ADA KEMAHUAN PASTI JADI..

    KEIMANAN KITA JUSTERU KEYAKINAN TINGGI TERHDP RISALAH YG DIBAWA RASULLULLAH..

    ReplyDelete
    Replies
    1. berfikir luar dari kebiasaan, memang susah..minda kena bekerja lebih sikit..percaya pada Rasul salah satu rukun iman..

      Delete
  2. hehehe... yes, strategi yang baik itu sangat penting, otak perlu geliga dan ligat sentiasa dalam memikirkan kaedah2 yang menguntungkan sesuatu bisnes, kalau tak cukup geliga, kena sediakan bajet untuk hire a consultant ;3

    ReplyDelete
    Replies
    1. mcm2 cara marketing/sales strategy..nak upah consultant...$$$ melayang, tapi kalau pulangannya lumayan, ok je..

      Delete
  3. jgn tumpukan pada subjek saja tapi disekelilingnya juga ... dptlah lbh dr satu kan .

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya, betul..study kumpulan sasar...penuhi keperluan dan kehendak mereka..

      Delete
  4. suka cara calon c tu...berfikir di luar kotak erlu lebih kreatif dan sudah tentu ada ilmu

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya, betul..kena berfikir lebih sikit...ilmu, pengalaman, common sense, semuanya memainkan peranan..kdg2..takdir n luck..

      Delete
  5. Menarik ceritanya monk tu...susah juga nak fikir luar kotak,especially bagi kita umat Islam hari ni yang mindanya dah banyak terjajah,zaman kegemilangan tamadun Islam dulu mereka berfikir dan melihat dengan mata hati sebab tu boleh meninggalkan legasi yang sedemikian hebatnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekarang syllabus sekolah dah dipinda..ada KBAT, PT3, semoga tercapai visi dan misi...para sarjana Islam dulu mendalami pelbagai jenis ilmu, melihat ilmu sebagai satu wadah utk mendekatkan diri dgn Allah SWT...sebab itu tamadun yg mereka bangunkan begitu gilang-gemilang..diiktiraf oleh pihak Barat

      Delete
  6. Cara marketing calon C boleh dibanggakan. Ada idea dan pandai aplikasikan disebalik yg tersirat. Jgn ingat air hanya diguna untuk hilangkan dahaga di tanah gersang tapi juga diperlukan di kawasan banjir. Ibaratnya begitulah..

    Kakak turut dimotivated dgn N3 ini. Nice!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah, syukran..common sense, think positive, membuahkan hasil

      Delete
  7. thinking out of the box.
    first tahniah utk dato tonny fernadez memang layak..

    untuk entry cara menjual sikat tu..apa yg membezakan antara ketiga calon a,b,c tu adalah skill.. pengalman dan cara mereka melihat situasi yg berlaku.. ambil peluang dan melakukan tindakan.. .. nice story la sis.. buat saya berfikir..tiada apa yg mustahil dlam dunia .... peluang sentiasa ada..bgaimana kita rebut tu yg menentukanya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. jadikan masalah itu satu peluang utk memajukan diri sendiri...perkara utama dlm marketing ialah kajian pasaran, target market..sentiasa merebut peluang yg dtg, ia mungkin tak datang utk kali kedua..

      Delete
  8. "Believe the unbelievable. Dream the impossible"
    Itu yang mahal tu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. untuk mencapai kejayaan yg luarbiasa..dua mantra tu memang berbisa

      Delete

Syukran jazilan for your comments. Merci beaucoup!