Friday, January 29, 2010

Masuk Hutan II

Penangan buat entri tentang masuk hutan, dah kena masuk hutan. Tuntutan kerja. Bukan hutan sebenarnya, tapi ladang kelapa sawit yang berbukit-bukau rupabentuk mukabuminya.



Contoh ladang kelapa sawit yang terjaga, sungguh nyaman suasana disini dengan kicauan burung.

Walaupun naik 4WD, tetapi nak pergi ke anak sungai ini, terpaksa berjalan kaki menuruni bukit. Kira-kira jungle tracking + cardio exercise. Tercungap-cungap juga. Not fit enough.


PKNS Heritage di Bernam Jaya. Rumah kolonial untuk rumah pengurus ladang pada zaman British. Banyak gambar-gambar lama, susur galur PKNS tergantung didalam rumah ini.



Dan gambar ini..



PM Malaysia yang kedua, Allahyarham Tun Abdul Razak melawat kawasan pembinaan projek PKNS.

Satu perkara yang terlintas di fikiran, orang-orang pada zaman 50'an, 60'an & 70'an, kebanyakannya kurus-kurus, slim-slim gitu, jarang jumpa yang 3G (Gemuk, Gempal & Gebu), baik yang lelaki mahupun wanitanya, kenapa ya? Hmm...mungkin tak banyak fastfood, banyak berjalan..banyak naik basikal..fikir-fikir..hmm..zaman berubah..

Monday, January 25, 2010

Masuk hutan

Masuk hutan memang menyeronokkan terutama bagi 'city slickers' yang tinggal di hutan batu. Setiap kali, ada program motivasi di tepi-tepi hutan, aktiviti 'jungle trekking' ni memang dinanti-nanti. Merasa suasana hutan, auranya, baunya, heningnya, tersendiri. Misteri hutan.

Ramai yang berpesan pantang-larang masuk hutan sebab hutan adalah tempat tinggal jin, orang bunian. Oleh itu jangan buat sesuka hati :jangan tegur benda-benda pelik, jangan terlampau gembira sangat, jangan buang air kecil/besar sesuka hati.

Tetapi setiap kali masuk hutan, kadang-kadang takut juga. Takut pada 'species' yang menjalar seringkali terbayang di fikiran.

Berikut adalah doa penunduk segala haiwan liar dan haiwan berbisa yang diambil dari blog
ini:
Doa di bawah ini adalah doa khusus yang ampuh untuk diamalkan sebagai amalan agar diri kita aman dan selamat dari segala ancaman+serangan haiwan liar dan berbisa. Sangat sesuai diamalkan ketika hendak masuk ke dalam hutan dan di mana-mana tempat sahaja pada sebarang waktu yang mana di kawasan tersebut membuatkan kita mudah terdedah kepada ancaman dan serangan pelbagai haiwan liar juga haiwan berbisa.

Sirahnya...Pada zaman Nabi ALLAH Nuh as, sewaktu bala banjir besar yang ALLAH SWT turunkan kepada umat Nabi Nuh as yang ingkar dan berpaling dari mentauhidkan ALLAH SWT, selain dari Para Pengikut Nabi Nuh as yang beriman, sekalian haiwan-haiwan liar dan berbisa yang wujud di muka bumi ALLAH SWT juga diselamatkan oleh Nabi Nuh as dengan cara Nabi Nuh as turut menempatkan ruang untuk sekalian haiwan-haiwan tersebut berlindung di dalam bahtera Nabi Nuh as itu.

Dan apabila bala banjir besar itu mulai surut setelah selama 40 hari pelayaran, kesemua haiwan-haiwan liar dan berbisa tersebut telah berbai'ah dan berjanji di hadapan Nabi Nuh as, bahawa "Kami bersumpah tidak akan mengganggu dan mengancam sesiapa sahaja yang mengucapkan Salam Dan Kesejahteraan buat dirimu, wahai Nabi ALLAH Nuh as.


"Bacaan Inti dari Surah As-Saffat (37), ayat 79"

Bismillaahhirrahmanirrahim..




Mafhum: [79]“Salam sejahtera kepada Nabi Nuh dalam kalangan penduduk seluruh alam!”
Bersama-samalah kita mengamalkannya.


Jungle rules:'Leave nothing but footprints, take nothing but photographs'

Tuesday, January 19, 2010

Entry yang sejuk..

Cuaca panas sekarang ni. Sangat teruja untuk membuat entri yang sejuk begini.

Benua Antartika mengalami suhu yang paling rendah di dunia sehingga boleh mencapai 70 darjah Celcius dibawah paras 0 dengan kelajuan angin 300km sejam. 90% daripada mukabuminya merupakan bongkah-bongkah ais setebal purata 2,500 meter. Ada di setengah-setengah kawasan, bongkah-bongkah ais mencapai ketebalan 4,776 meter. Seandainya lapisan-lapisan ais ini mencair, seluruh lautan di mukabumi akan naik sebanyak 70 meter dari paras asal.



Gambar-gambar menarik di Antartika (source: e-mail)







Subhanallah, tidaklah Engkau jadikan semua ini sia-sia..

Wednesday, January 13, 2010

Jarang-Jarang

Apa yang selalu dicari bila hujung2 tahun hingga ke awal2 tahun baru?

Free table kalender, free diary, kalender kuda...

Apa yang selalu dibelek-belek di kalender?

Cuti-cuti, kalau-kalau ada cuti di minggu-minggu kerja..cuti hari raya, cuti sekolah.....

Hmm..baru awal minggu pertama di bulan Januari, tapi kalender dah diselak hingga ke bulan Disember. Ada yang suka tengok-tengok gambar..

Rasanya sepanjang dah lebih 10++ tahun bekerja, pelbagai jenis kalender meja yang diterima. Pelbagai bentuk. Pelbagai company & institusi.

Tapi yang ini, terasa kelainannya (sorry gambar blurr)..jarang ada company yang begitu gah, company yang diasaskan oleh Malaysian Chinese yang mahu menulis bulan-bulan hijrah dalam tulisan jawi dan mengguna Arabic numbering untuk kalender meja. Syarikat orang Melayu yang besar2 apatah lagi yang tersenarai di Bursa Malaysia pun takde yang berbuat demikian (belum jumpa lagi!! - sila beritahu jika ada).

Sampaikan kawan ofis pun terkejut.."Huii..ada TULISAN JAWI..". Belek2 terkejut lagi.."hah.. company ni.."

SYABAS to Tan Chong Motors for the corporate table calendar...company alaf baru..1Malaysia..

Nasib si kalender, awal tahun di cari, akhir tahun ke bakul sampah juga akhirnya...life goes on...

Friday, January 8, 2010

Anti Sosial

Entahlah, nak terima berapa banyak e-mail tentang ini, baru nak terbuka pintu hati..
"Hi Co, I set up a Facebook profile where I can post my pictures, videos and events and I want to add you as a friend so you can see it. First, you need to join Facebook! Once you join, you can also create your own profile"

To sign up for Facebook, follow the link below:
http://www.facebook.com/p.php?i=573823184&k=5XFT24VSQT6G6BD1TKZTURQRU6BAY3WDP4HR&r

Biarlah, saya jadi anti sosial di alam maya. Masih ramai lagi mereka diluar sana, yang takde akaun ni. Oh! tidaklah saya sorang je yang ketinggalan zaman..

Maybe one fine day, I will..

Thursday, January 7, 2010

Perjanjian Syaitan

السلام عليکم ورحمة الله وبرکاته

Alhamdulillah, bersua kembali di alam maya di tahun baru hijrah 1431 dan gregorian 2010. Amat malang bagi umat Islam di Malaysia apabila tahun baru ini dimulakan dengan insiden yang menghiris sentimen. Tersepit dan terjerat dengan undang-undang ciptaan manusia, undang-undang yang diterimapakai sejak zaman berzaman. Marilah kita bermuhasabah dan mendekatkan diri kepadaNya. Sedikit tazkirah yang diambil dari e-mail.

Dalam suatu pertemuan iblis, syaitan dan jin, dikatakan: "Kita tidak dapat melarang kaum muslim ke Masjid", "Kita tidak dapat melarang mereka membaca Al-Qur'an dan mencari kebenaran", "Bahkan kita tidak dapat melarang mereka mendekatkan diri dengan Tuhan mereka Allah dan Pembawa risalahNya Muhammad", "Pada saat mereka melakukan hubungan dengan Allah, maka kekuatan kita akan lumpuh."

"Oleh sebab itu, biarkanlah mereka pergi ke Masjid; biarkan mereka tetap melakukan kesukaan mereka, TETAPI CURI WAKTU MEREKA, sehingga mereka tidak lagi punya waktu untuk lebih mendekatkan diri kepada Allah".

"Inilah yang akan kita lakukan," kata iblis. "Alihkan perhatian mereka dari usaha meningkatkan kedekatannya kepada Allah dan awasi terus kegiatannya sepanjang hari!". "Bagaimana kami melakukannya?" tanya para hadirin yaitu iblis, syaitan, dan jin. Sibukkan mereka dengan hal-hal yang tidak penting dalam kehidupan mereka, dan ciptakan tipudaya untuk menyibukkan fikiran mereka,"

Jawab sang iblis "Rayu mereka agar suka BELANJA, BELANJA DAN BELANJA SERTA BERHUTANG, BERHUTANG DAN BERHUTANG".

"Pujuk para isteri untuk bekerja di luar rumah sepanjang hari dan para suami bekerja 6 sampai 7 hari dalam seminggu, 10 - 12 jam seminggu, sehingga mereka merasa bahawa hidup ini sangat kosong." "Jangan biarkan mereka menghabiskan waktu bersama anak-anak mereka."

"Jika keluarga mereka mulai tidak harmoni, maka mereka akan merasa bahwa rumah bukanlah tempat mereka melepaskan lelah bila pulang dari bekerja". "Dorong terus cara berfikir seperti itu sehingga mereka tidak merasa adanya ketenangan di rumah."

"Hasut mereka untuk membunyikan radio atau kaset selama mereka berkenderaan". "Dorong mereka untuk menonton TV, VCD, CD dan PC di rumah. Sepanjang hari. Bunyikan muzik terus menerus di semua restoran maupun pusat membeli-belah di dunia ini."

"Hal ini akan mempengaruhi fikiran mereka dan merosak hubungan mereka dengan Allah dan RasulNya"

"Penuhi meja-meja rumah mereka dengan majalah-majalah dan tabloid". "Sajikan mereka dengan berbagai berita dan gosip selama 24 jam sehari".

"Serang mereka dengan berbagai iklan-iklan di jalanan". "Banjiri kotak surat mereka dengan informasi tak berguna, katalog-katalog, undian-undian, tawaran-tawaran dari berbagai macam iklan.

"Muatkan gambaran wanita yang cantik itu adalah yang berbadan langsing dan berkulit mulus di majalah dan TV, untuk menggoda para suami hingga mereka terfikir bahwa PENAMPILAN itu menjadi unsur terpenting, sehingga membuat para suami tidak tertarik lagi pada isteri-isteri mereka"

"Buatlah para isteri menjadi sangat letih pada malam hari, buatlah mereka sering sakit kepala".
"Jika para isteri tidak memberikan cinta yang diinginkan sang suami, maka akan mulai mencari hiburan di luar". "Hal inilah yang akan mempercepatkan retaknya sesebuah keluarga"

"Terbitkan buku-buku cerita untuk mengalihkan kesempatan mereka untuk mengajarkan anak-anak mereka akan makna dan kepentingan bersolat."

"Sibukkan mereka sehingga tidak lagi punya waktu untuk mengkaji bagaimana Allah menciptakan alam semesta. Arahkan mereka ke tempat-tempat hiburan, fitness, konsert2, panggung2 wayang dan pusat2 yang melekakan"

"Buatlah mereka menjadi SIBUK, SIBUK DAN SIBUK." "Perhatikan, jika mereka jumpa dengan orang soleh, bisikkan gosip-gosip dan percakapan tidak berfaedah, sehingga percakapan mereka tidak mendatangkan apa-apa pahala sebaliknya berbuat dosa semata-mata.

"Isi kehidupan mereka dengan keindahan-keindahan semua yang akan membuat mereka tidak punya waktu untuk mengkaji kebesaran Allah." "Dan dengan segera mereka akan merasa bahwa rezeki, kebaikan/ kesihatan keluarga adalah merupakan hasil usahanya yang kuat (bukan atas izin Allah)."

PASTI BERHASIL, PASTI BERHASIL." "RENCANA YANG BAGUS ." Iblis, syaitan dan jin kemudian pergi dengan penuh semangat melakukan tugas MEMBUAT MUSLIM MENJADI LEBIH SIBUK, LEBIH KELAM KABUT, DAN SENTIASA HURA-HURA". "Dan hanya ada sedikit waktu saja untuk beribadat kepada Allah Maha Pencipta."

"Tidak lagi punya waktu untuk bersilaturahmi dan saling mengingatkan akan Allah dan RasulNya". Sekarang pertanyaan saya adalah, "APAKAH RENCANA IBLIS INI AKAN BERHASIL???"

"ANDALAH YANG MENENTUKAN..!!!"

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...