Friday, February 19, 2010

Menunggu Yang Ketiga




Sudah habis membaca novel Cinta Granada, buku kedua dalam trilogy "Tsulatsiyah Gharnathat' karya Radwa Ashour. Jika buku pertama, Rindu Andalusia,
memaparkan budaya orang Arab dan menceritakan saat-saat Granada jatuh ke tangan King Ferdinand and Queen Isabella.


Granada yang indah - source: Google Earth

Buku kedua ini melakarkan zaman perit umat Islam di bawah pemerintahan kuku besi bangsa Kristus. Sangat sadis jalan ceritanya. Menyaksikan runtuhnya tamadun Islam yang gilang-gemilang, hancur berantakan. Umat Islam ditekan, ditindas, diusir, dibaptis, dihapuskan dengan sewenang-wenangnya.

"Apa gunanya kitab-kitab sekarang? Tidak ada seorang pun yang mengerti bahasa Arab?" "Allah menurunkan Al-Quran dengan bahasa Arab dan Dia akan menjaganya sebab ia adalah bahasa kitabNya. Ini memang hari-hari yang sulit.."


Ya, Allah SWT sebaik-baik penjaga. Manusia ini lemah seperti kata-kata bonda Sultan Muhammed XII (Sultan Boabdil) ketika baginda menyerahkan kunci kota Al-Hambra.


"Don't cry like a woman for the country you failed to defend like a man"


Sedang menunggu buku ketiga..

Monday, February 8, 2010

Godaan Berterusan

Rasulullah SAW telah menyoal iblis, sabdanya: "Wahai iblis, ketika umatku berdiri melakukan sembahyang, bagaimanakah hal engkau?."

Jawab iblis: "Masa itulah yang paling susah bagi aku, seluruh badan aku akan menggeletar dan lemah. Lalu aku menyuruh sekalian bala tentera aku yang terdiri dari syaitan supaya menggoda orang yang hendak sembahyang. Setiap orang akan digoda oleh berpuluh-puluh syaitan, setengah pada anggotanya supaya umatmu merasa malas."

"Setengahnya akan masuk ke dalam hati supaya umatmu merasa was-was serta terlupa akan rakaatnya dan akan bimbang terhadap pekerjaan dunia serta akan segera keluar dari sembahyang dan setengahnya akan masuk ke dalam mata lalu menjadikan hatinya tidak senang. Akan datang pula syaitan duduk di belakangnya supaya orang itu tidak tahan lama untuk duduk di tahiyat dan di dalam hatinya berkehendakkan supaya sembahyang itu habis cepat."

"Dengan ini ia akan mengurangkan pahala sembahyang. Sekiranya sekalian syaitan itu tidak dapat menggoda maka akan aku hukum dengan seberat-berat hukuman ke atas syaitan-syaitan itu."

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...