Friday, October 28, 2016

DIY : Tilam Kekabu

Assalamualaikum...Salam Jumaat..

Entry kali ni kisah jahit-menjahit, ya ahkak-ahkak, ibu-ibu sekalian. Menjahit tilam baby. Do-it-Yourself - tapi bukan akak yang buat..hihi...bonda tercinta yang 'do it'..akak cuma jurugegas je...bergegas ke sana, ke mari..

Bila adik bongsu yang tengah preggy mengkhabarkan tilam kekabu baby yang lama dah lunyai, maklumlah dah dilanyak oleh tiga orang puteri yang super lasak, nak mak buat tilam yg baru. Mak pun dengan sukarela, tidak menolak...kasih ibu...maka bermulalah projek tilam kekabu untuk si comel..

Tengahari Sabtu bulan lepas, pergi Nagoya Jepun Jalan TAR, beli kain cotton untuk buat tilam. Beli kain petak2 kecik, kaler biru putih..katanya baby boy. Boy mesti kaler biru ke? Girl? pink? well, unwritten law..
 
Sibuk mengukur jalan, dari Sogo, pergi ke Mydin, singgah sebentar di nagoya, bershopping benda lain, maklumlah ada pasar malam, beli kuih bingka ubi le, seri muka le, dua2 tangan penuh, dah macam Santa Claus...hohoho..langsung terlupa beli benda asas menjahit iaitu benang dan jarum...kui kui. Hari ahad tak keluar, melepek kat rumah..

So, masa hari bekerja, Mak bagi arahan beli jarum jahit tangan yang besar dan benang kasar. Tak tau nak cakap apa nama benang tu, pakai isyarat tangan je, bentuk bulat-bulat...takde lilit kat batang, depa lilit sesama depa je...erkk..aku imagine bola sepakraga..hehe..

So, masa lunchtime, bergegaslah saya mencari jarum dan benang kat kedai alat jahitan yg dekat ofis.  Dah dapat jarum besar, benang lak takde dijual. Esok hari pula bergegas lagi di bawah terik mentari, pergi Syarikat Bunga Reben di Jalan TAR, cari benang. Alhamdulillah, Alhamdulillah, ada...nasib baik salesgirl tu tau benang ni walaupun guna isyarat tangan je....dia cakap benang 'anchor'..confident, terus beli, tunjuk kat mak, betul lah tu...huhu..*kesat peluh*..
.
 
inilah benangnya, benang untuk 'tatting & crochet'

Kekabu adik dah beli semasa ke Kuala Selangor. Mak pun mula menjahit, sehari selembar benang, lama-lama menjadi kain tilam...jahit tangan part gelembung-gelembung..

 
 proses mengisi kekabu ke dalam tilam

 masukkan kekabu


jolok dengan  kayu, kasi mampat

nak jahit sarung tilam pulak
sarung bunga-bunga, kaler pink...hentam sajalah

bantal baby dah siap, bunga-bunga jg

Tilam dah siap. Sebelum si comel merasmikan tilam baru, kakak2 dia dah menggodam, berkuak-lentang atas tilam baru ni. Saki-baki kekabu disumbat ke bantal-bantal kat rumah ni, huu..memang best bantal kekabu.

Itu je nak citer, tilam & bantal dah selamat diangkut ke Shah Alam. 

Till then, selamat berhujung minggu, selamat makan maruku...

38 comments:

  1. Replies
    1. woo..special order ni..tukang jahit dh tk larat..hihi..

      Delete
  2. Apa lagi nenek yg jahit - neat sangat.

    Lama kakak tak menjahit tilam sejak dah tak berbaby lagi:)
    Dulu semua anak kakak pun buat sendiri juga. Satu anak nak keluar satu set tilam/bantal kekabu kakak buat.

    Memang best tidur atas tilam/bantal kekabu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg best tidur bantal kekabu, rasa nyaman je..

      seronok dapat jahit sendiri tilam baby, sambil jahit, berbual-bual dgn baby...bestnya..

      Delete
  3. Dulu selalu buat bersama-sama dengan arwah isteri dan anak-anak. Dulu banyak masa...kenangan telah berlalu. Anak-anak pun ada di rumah. Sekarang anak-anak belajar di luar negara..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kenangan manis brsama arwah isteri..

      Delete
  4. Bagus buat sendiri ye Nohas..
    Puas hatikan..
    Cantik neneknya menjahit..
    Elok kemas..

    Dulu2 teringat dgn arwah MIL akak..
    Selalu projek buat bantal jer..
    Bila pokok kekabu dah buah tu..
    MIL kumpul.. bila dah banyak..
    dan anak menantu balik kg..
    Mula lah projek..
    Seronok memasing dapat 2 bantal sekali balik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. menjahit dgn kasih sayang..huhu..trima kasih..
      bestnya ada pokok kekabu...bantal kekabu mmg sgt best, lembutnya tahan lama..

      Delete
  5. Bantal kekabu memang best. Seronoklah bila mak yang jahitkan. Beruntung cucunya. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. selepas 9 tahun, baru jahit semula tilam baby...mak pun seronok, mengisi masa lapang..

      Delete
  6. Bantal kekabu kena kerap jemur.
    Best.

    From:
    http://biarlembuyangjadilembu.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya, betul...sambil jemur, pukul2 dgn kayu..

      Delete
  7. cantik tilam kekabu tu..seronok lah bebudak tu guling guling atasnya ya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. baby belum keluar, dh dirasmikan oleh kakak2nya..hihi..

      Delete
  8. hihihihi... terhibur membacanya...
    comel angat lah

    ReplyDelete
  9. Bantal kekaboo memang best... mak mertua pun pernah bekalkan kmi bantal kekabo dr Melaka..kami angkut naik flight.. hahaha..
    kemas ja bila mak buat tu kan.. kejap dah siap.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. perghh..dari Melaka ke Sabah..bila bantal mak buat mmg best..dijahit dgn kasih sayang....

      mak buat rileks2 kt rmh..

      Delete
  10. Replies
    1. tilam kekabu mmg best utk tido..rasa nyaman je..

      Delete
  11. Eh! macam mesin jahit mak Mrs. A ler...
    Cantik dan menarik tilam tu untunglah cucu nenek tu, nenek sendiri yang jahitkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mesin jahit go shop..hihi..ada tv boleh beli..
      thanks for the compliment..menjahit dgn penuh kasih sayang..

      Delete
  12. bestnya. tengok bantal tu rasa mcm nak tido

    ReplyDelete
    Replies
    1. sempat jg baring2 atas tilam tu..hihi..

      Delete
  13. untung nenek buat sendiri, tilan kekabu kena rajin jemur kan

    ReplyDelete
  14. Sejuk je rasa bila baring atas tilam kekabu. Nak juga! ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak dibuka utk tempahan...hihi..tukang jahit dh surrender..hehe..

      Delete
  15. Waah cantik dan kemasnya tilam kekabu tu, terer bonda sis buat :D
    Saya suka bantal kekabu jugak, selesa dan lembut, bukan macam bantal kat hotel... buat sakit tengkuk je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bolehlah..menjahit utk cucu..bantal kekabu mmg best, lembut je..

      Delete
  16. Alhamdulillah cantik hasil jahitan nyer... kene amik ilmu tu supaya tak hilang dek kerana di telan zaman heheheh :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu..tapi takde yg nak belajar..rasanya sapa yg pandai menjahit, boleh kot buat tilam ni..rasanya lah..

      Delete
  17. Laaa ingat kak Nohas yg jahit baru nk tempah

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..akak menjahit kurang sikit...tak terima tempahan, tukang jahit nak berehat..hehe..

      Delete
  18. pandainyaa mak buat...nasib kt utara ni ada kwn jual bantal kekabu dpt la merasa. hehehe

    ReplyDelete
  19. wah bestnya tilam bantal kekabu,dibuat dengan TLC lagi,mak sy pn kadang datang rajin DIY sendiri jahit gown untuk cucu,sronok tengok..nak buat tak reti

    ReplyDelete
    Replies
    1. menjahit dgn kasih sayang nenek..wahh, cantik kan gown jahit sendiri..puas hati nenek tengok cucu pakai baju jahitan sendiri..priceless..

      Delete

Syukran jazilan for your comments. Merci beaucoup!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...