Thursday, 25 June 2009

#50 : Cerita-Cerita Panas

Akhirnya sampai juga ke entry yang kelima puluh, fuhh..mengambil masa hampir setahun juga..seperti boss saya selalu cakap 'work like a snail'...tapi tak mengapa, biar lambat asal selamat..

Entry ke-50 ni menghidangkan cerita-cerita panas..fresh from the oven. 

Dijangka akan memanaskan dunia Islam. Dua dokumentari dan satu filem berdasarkan 'true story' yang sedang dan akan ditayangkan tidak lama lagi. Samada filem-filem ini akan sampai ke tanahair, belum pasti lagi. 

Ketiga-tiga filem ini terbit di saat pergolakan politik di negara Iran. Suratan atau kebetulan, wallahu'alam..

* The Stoning of Soraya M.

 
Kisah benar yang berlaku di sebuah kampung di pendalaman Iran pada tahun 1986. Kisah yang diceritakan oleh Zahra kepada wartawan Perancis-Iran, Freidoune Sahebjam mengenai anak saudaranya, Soraya yang dikenakan hukuman rejam kerana dituduh berzina oleh suaminya.

Prolog:  

"Sekali lagi Zahra mengikat kainnya (chador) di pinggang kemudian mengorek tanah dengan tangannya sambil melutut. Tanah itu lembut dan lembab. Setelah lubang yang dikoreknya agak besar, dia mengumpul satu-persatu tulang-tulang Soraya dan membawanya ke anak sungai untuk dibasuh. Dia kemudian menanam tulang-tulang itu di kubur dan menutupnya dengan daun-daun dan ranting kayu. Seterusnya dia berdoa sambil menangis hingga mengalirkan air mata"

* Be Like Others

Mengisahkan kehidupan beberapa orang transeksual di negara Iran dan masalah-masalah yang mereka hadapi.

* Afghan Star
Mirip kepada program American Idol, dokumentari ini mengisahkan seorang peserta pertandingan nyanyian yang dianggap melanggar tatasusila kerana tertanggal tudung kepala ketika menyampaikan lagu.

Membaca ulasan filem-filem ini, membuat hati panas sahaja. Terharu pun ada untuk filem the Stoning of Soraya M. 


Apa yang dapat disimpulkan disini ialah kerana kelemahan dan nafsu serakah segelintir umat Islam menyebabkan Islam itu dipandang rendah di mata masyarakat dunia.

Tuesday, 23 June 2009

Wakaf Sementara

oleh: Prof Dr Barjoyai Bardai Pensyarah Pusat Pengajian Siswazah Universiti Tun Abdul Razak  

Konsep wakaf ialah urusan menyerahkan kekayaan peribadi untuk dimanfaatkan masyarakat. Wakaf selalu dikaitkan dengan tanah perkuburan dan pondok teduhan yang biasa disediakan oleh mereka berkemampuan untuk faedah penduduk setempat. Bagi kebanyakan umat Islam di Malaysia, memberi wakaf bermakna menyerahkan harta yang biasanya dalam bentuk tanah atau hartanah kepada Baitulmal atau Jabatan Agama Islam Negeri sebagai amanah untuk diuruskan bagi kebajikan seluruh umat. Konsep wakaf boleh dikembangkan dengan menjadikannya institusi amanah bagi pihak umat Islam untuk memastikan kekayaan diperuntukkan kepada mereka dapat diuruskan lebih sempurna. 

 Diriwayatkan daripada Ibnu Umar: "Saidina Umar membeli sekeping tanah. Beliau berjumpa Rasulullah SAW untuk meminta nasihat berkaitan dengannya. Beliau berkata: Ya Rasulullah, saya sudah membeli sekeping tanah di Khaibar. Saya belum pernah memiliki tanah yang begitu bernilai seperti ini. Jadi apakah yang patut saya lakukan ke atas tanah ini? Rasulullah SAW menjawab: Jika kamu suka, kamu boleh menyimpan hak milik tanah itu kekal di tangan kamu dan berikan hasilnya sebagai sedekah.

 

" Saidina Umar memberikan hasilnya sebagai sedekah dengan mengisytiharkan tanah itu tidak boleh dijual atau dipindah milik. Hasil pendapatannya diagihkan kepada kumpulan fakir miskin, sanak saudara terdekat, usaha pembebasan abdi dan apa juga program ke jalan Allah. Menurut Ibnu Aun, dalam prinsip wakaf apa yang penting ialah tidak menyimpannya dengan niat untuk menjadi kaya. Harta kekayaan boleh diserahkan kepada Baitulmal dan Jabatan Agama Islam Negeri untuk diwakafkan secara kekal atau sementara. Mesir yang ada kepakaran dalam pelaksanaan sistem kehidupan Islam, menubuhkan kementerian khusus iaitu Kementerian Wakaf. Di Mesir, semua wakaf dihadkan tidak melebihi 30 tahun tetapi boleh diperbaharui. Disebabkan tanah perkuburan adalah kawasan luas di tengah bandar raya, maka berjuta penduduk yang tidak mempunyai tempat tinggal memilih untuk tinggal atas tanah perkuburan yang diwakafkan keluarga kaya di Kaherah. Hartanah ini secara beransur-ansur berubah kegunaan apabila tempoh wakaf berakhir. Kementerian wakaf mempunyai tanggungjawab besar untuk menguruskan harta wakaf bagi faedah kesejahteraan seluruh umat Islam khususnya yang berada di sekitar lokasi harta itu. Banyak hartanah diwakafkan kepada masjid dan kemudian tidak diurus pengurus wakaf. Masalahnya ialah saiz dan had kegunaan hartanah ditetapkan pewakaf iaitu untuk tapak masjid dan kubur. Ramai umat Islam berasa mereka tidak mampu untuk mewakafkan harta kerana ingin mewariskan harta mereka kepada anak. Jika konsep wakaf sementara boleh diperkenalkan, pasti lebih ramai umat Islam tampil ke depan. Harta dalam bentuk tanah, wang, rumah dan lain-lain boleh diwakafkan untuk 20 hingga 30 tahun sementara menunggu diperlukan oleh pemiliknya. 

Harta wakaf itu boleh diuruskan secara berkesan oleh badan korporat sebagai pemegang amanah bagi memastikan ia mendatangkan hasil yang boleh dimanfaatkan untuk membangun umat Islam. Yang penting, hasil atau faedah disalurkan kepada kumpulan yang berhak. Pemberi wakaf tidak terhad kepada individu Muslim, termasuk institusi, badan korporat dan badan kerajaan dengan andaian bahawa permodalan wakaf adalah badan professional pengurus dana yang akan menjadi pemegang amanah kepada harta milik pemberi wakaf untuk manfaat kumpulan sasar ditetapkan. - Berita Harian, 6 Mei 2009 

Friday, 19 June 2009

Alhamdulillah

Dah lama dengar lagu ni, baru tahu maknanya..alahai kesiannya..



Ult li albi bissaraha (Aku membuka hatiku dengan kejujuran)



Hayya nab'idil karaha (Hindarilah kebencian dan dendam)

Syakkireena a' kulli ni'ma (Marilah kekalkan syukur dgn apa yg kita ada)



Ba' ideena anil fattana (Hindarilah segala penipuan dan dosa)



- Alhamdulillah -



Too Phat feat Yasin, Dian Sastro & Ahli Fiqr