Thursday, June 25, 2009

#50 : Cerita-Cerita Panas

Akhirnya sampai juga ke entry yang kelima puluh, fuhh..mengambil masa hampir setahun juga..seperti boss saya selalu cakap 'work like a snail'...tapi tak mengapa, biar lambat asal selamat..

Entry ke-50 ni menghidangkan cerita-cerita panas..fresh from the oven. Dijangka akan memanaskan dunia Islam. Dua dokumentari dan satu filem berdasarkan 'true story' yang sedang dan akan ditayangkan tidak lama lagi. Samada filem-filem ini akan sampai ke tanahair, belum pasti lagi. Ketiga-tiga filem ini terbit di saat pergolakan politik di negara Iran. Suratan atau kebetulan, wallahu'alam..

* The Stoning of Soraya M.

Kisah benar yang berlaku di sebuah kampung di pendalaman Iran pada tahun 1986. Kisah yang diceritakan oleh Zahra kepada wartawan Perancis-Iran, Freidoune Sahebjam mengenai anak saudaranya, Soraya yang dikenakan hukuman rejam kerana dituduh berzina oleh suaminya.
Prolog: "Sekali lagi Zahra mengikat kainnya (chador) di pinggang kemudian mengorek tanah dengan tangannya sambil melutut. Tanah itu lembut dan lembab. Setelah lubang yang dikoreknya agak besar, dia mengumpul satu-persatu tulang-tulang Soraya dan membawanya ke anak sungai untuk dibasuh. Dia kemudian menanam tulang-tulang itu di kubur dan menutupnya dengan daun-daun dan ranting kayu. Seterusnya dia berdoa sambil menangis hingga mengalirkan air mata"



* Be Like Others


Mengisahkan kehidupan beberapa transeksual di negara Iran dan masalah-masalah yang mereka hadapi.


* Afghan Star
Mirip kepada program American Idol, dokumentari ini mengisahkan seorang peserta pertandingan nyanyian yang dianggap melanggar tatasusila kerana tertanggal tudung kepala ketika menyampaikan lagu.

Membaca ulasan filem-filem ini, membuat hati panas sahaja. Terharu pun ada untuk filem the Stoning of Soraya M.



Apa yang dapat disimpulkan disini ialah kerana kelemahan dan nafsu serakah segelintir umat Islam menyebabkan Islam itu dipandang rendah di mata masyarakat dunia.

Tuesday, June 23, 2009

Wakaf Sementara

oleh: Prof Dr Barjoyai Bardai
Pensyarah Pusat Pengajian Siswazah Universiti Tun Abdul Razak


Konsep wakaf ialah urusan menyerahkan kekayaan peribadi untuk dimanfaatkan masyarakat. Wakaf selalu dikaitkan dengan tanah perkuburan dan pondok teduhan yang biasa disediakan oleh mereka berkemampuan untuk faedah penduduk setempat.

Bagi kebanyakan umat Islam di Malaysia, memberi wakaf bermakna menyerahkan harta yang biasanya dalam bentuk tanah atau hartanah kepada Baitulmal atau Jabatan Agama Islam Negeri sebagai amanah untuk diuruskan bagi kebajikan seluruh umat.


Konsep wakaf boleh dikembangkan dengan menjadikannya institusi amanah bagi pihak umat Islam untuk memastikan kekayaan diperuntukkan kepada mereka dapat diuruskan lebih sempurna.

Diriwayatkan daripada Ibnu Umar: "Saidina Umar membeli sekeping tanah. Beliau berjumpa Rasulullah SAW untuk meminta nasihat berkaitan dengannya. Beliau berkata: Ya Rasulullah, saya sudah membeli sekeping tanah di Khaibar. Saya belum pernah memiliki tanah yang begitu bernilai seperti ini. Jadi apakah yang patut saya lakukan ke atas tanah ini? Rasulullah SAW menjawab: Jika kamu suka, kamu boleh menyimpan hak milik tanah itu kekal di tangan kamu dan berikan hasilnya sebagai sedekah."

Saidina Umar memberikan hasilnya sebagai sedekah dengan mengisytiharkan tanah itu tidak boleh dijual atau dipindah milik. Hasil pendapatannya diagihkan kepada kumpulan fakir miskin, sanak saudara terdekat, usaha pembebasan abdi dan apa juga program ke jalan Allah.

Menurut Ibnu Aun, dalam prinsip wakaf apa yang penting ialah tidak menyimpannya dengan niat untuk menjadi kaya. Harta kekayaan boleh diserahkan kepada Baitulmal dan Jabatan Agama Islam Negeri untuk diwakafkan secara kekal atau sementara.

Mesir yang ada kepakaran dalam pelaksanaan sistem kehidupan Islam, menubuhkan kementerian khusus iaitu Kementerian Wakaf. Di Mesir, semua wakaf dihadkan tidak melebihi 30 tahun tetapi boleh diperbaharui.

Disebabkan tanah perkuburan adalah kawasan luas di tengah bandar raya, maka berjuta penduduk yang tidak mempunyai tempat tinggal memilih untuk tinggal atas tanah perkuburan yang diwakafkan keluarga kaya di Kaherah. Hartanah ini secara beransur-ansur berubah kegunaan apabila tempoh wakaf berakhir.

Kementerian wakaf mempunyai tanggungjawab besar untuk menguruskan harta wakaf bagi faedah kesejahteraan seluruh umat Islam khususnya yang berada di sekitar lokasi harta itu.

Banyak hartanah diwakafkan kepada masjid dan kemudian tidak diurus pengurus wakaf. Masalahnya ialah saiz dan had kegunaan hartanah ditetapkan pewakaf iaitu untuk tapak masjid dan kubur.

Ramai umat Islam berasa mereka tidak mampu untuk mewakafkan harta kerana ingin mewariskan harta mereka kepada anak. Jika konsep wakaf sementara boleh diperkenalkan, pasti lebih ramai umat Islam tampil ke depan.

Harta dalam bentuk tanah, wang, rumah dan lain-lain boleh diwakafkan untuk 20 hingga 30 tahun sementara menunggu diperlukan oleh pemiliknya. Harta wakaf itu boleh diuruskan secara berkesan oleh badan korporat sebagai pemegang amanah bagi memastikan ia mendatangkan hasil yang boleh dimanfaatkan untuk membangun umat Islam. Yang penting, hasil atau faedah disalurkan kepada kumpulan yang berhak.

Pemberi wakaf tidak terhad kepada individu Muslim, termasuk institusi, badan korporat dan badan kerajaan dengan andaian bahawa permodalan wakaf adalah badan professional pengurus dana yang akan menjadi pemegang amanah kepada harta milik pemberi wakaf untuk manfaat kumpulan sasar ditetapkan.

- Berita Harian, 6 Mei 2009

Berita sensasi
* Jangan jadi penghalang membangun tanah wakaf, baca disini
* Harta masjid atau tanah wakaf, baca disini

Friday, June 19, 2009

Alhamdulillah

Dah lama dengar lagu ni, baru tahu maknanya..alahai kesiannya..



Ult li albi bissaraha (Aku membuka hatiku dengan kejujuran)



Hayya nab'idil karaha (Hindarilah kebencian dan dendam)

Syakkireena a' kulli ni'ma (Marilah kekalkan syukur dgn apa yg kita ada)



Ba' ideena anil fattana (Hindarilah segala penipuan dan dosa)



- Alhamdulillah -



Too Phat feat Yasin, Dian Sastro & Ahli Fiqr


Tuesday, June 16, 2009

Laguna

Melayari internet di waktu pejabat memang menyeronokkan. Apatah lagi melawat 'websites' destinasi pelancongan di dalam dan luar negara. Memang mengujakan hati dan minda. Sejak dua bulan yang lepas, saya terikat dengan tugasan 'research' ini untuk satu projek pelancongan di Malaysia.

Laguna Phuket ini merupakan destinasi pelancongan bersepadu yang pertama di Asia. Kawasan seluas 600 ekar ini ialah sebuah lombong bijih timah dahulunya. Kini telah dimajukan dan dibangunkan dengan enam hotel bertaraf antarabangsa seperti Banyan Tree Hotel, Sheraton Grande Laguna Phuket, Dusit Thani Laguna Phuket dan Allamanda Laguna Phuket.


Di sini juga terdapat satu padang golf dan empat spa village. Apa yang menarik di sini terdapat lagoon dan pulau-pulau buatan manusia membuatkan destinasi ini begitu unik untuk pelancong-pelancong.



Bercakap mengenai 'pulau-pulau buatan manusia' dan juga reclaimed land ni, saya teringat dengan seorang klien yang sering menuturkan 'man can make man but man cannot make land' dalam hujah beliau untuk nilaian tanah. Yes, man can make land too, but not in similar term with Allah S.W.T. the Creator.

"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed."


Friday, June 12, 2009

Rindu Andalusia

Selama 3 malam berturut-turut, saya membaca sebuah novel hebat karya Radwa Ashour yang menyingkap penindasan sebuah keluarga Muslim di Granada setelah Empayar Muslim runtuh porak-peranda, hancur tidak berbentuk.
Rindu Andalusia merupakan buku pertama daripada 3 novel dalam Tsulatsiyah Gharnathat (The Granada Trilogy).

Radwa Ashour ialah professor sastera Inggeris di University Ain Shams, Mesir. Beliau juga seorang novelis, cerpenis dan pengkritik sastera Afro-Amerika.

Kisah novel tersebut mengingatkan saya pada satu puisi yang saya baca di dalam blog Sdr Muhtar Suhaili mengenai kota Al-Hambra, Granada, Sepanyol.

SMS to Sir Muhammad Iqbal
By: Prof Muhammad Kamal Hassan

O Iqbal!
The spring of 2002 beckoned my soul and body;
to witness the Muslim remains of Alhambra, Cordova and Sevilla,
to retrace your noble steps and feel the vibrations of your ecstasy,
to feast my aging vision on the haunting grandeur of Alhambra and relish the marchless beauty of Moorish art…

I glided through the cold ruins,
searching for the secrets of the humiliating downfall of Al-Andalus…
The flowing fountains of Jannat’ul-Arif (Generalife) continue to narrate the melancholy of Muslim follies…
How, they succumbed to the same diseases which brought down the mighty Roman Empire
They wrote all over Al-Andalus “La-Ghaliba Illa’Llah”
(There is no vanquisher except Allah)
but they began to worship the mata ad-dunya (pleasures of the world)
and traded their souls for gold, glory, women and wine,
only to end like stray donkeys,
kicked around by the boots of Ferdinand and Isabella
Today, pigeons nestle and make love in the ruins,
their droppings strewn all over the walls,
Western tourists pour out buses and planes,
frolicking in romance, obliterating all pains
while Muslim architectural glory continues to boost the coffers of Catholic Spain

I stood, O Iqbal,
on the hill of Alhambra,
“a stranger, gazing at things gone by, dreams of another age”.

O Iqbal!
Your dreams of Islamic renaissance are in tatters,
In your time the tyrant was Frankish colonization,
Today the Slave Master dons the cloak of globalization,
Piercing through the iron curtain, the bamboo curtain, the sahara and the tropical jungles carrying a civilization of McDonalds, KFC’s and Coca Colas,
While eight hundred million people languish in famine and squalor,
You predicted the collapse of godless and materialistic Europe,
But today she is more united and mightier than the Muslim world.

Today, O Iqbal!
The West is supreme and capitalism triumphantly arrogant,
Islam is the new enemy; in your time it was Bolshevism,
and today every Muslim is a potential terrorist,
You are either with the West or you are against it.
If you conform, the Slave Master’s mercy will descend upon you,
offering bread and dust and blankets
(lest you shiver in the thunderstorm of the New Alliance rage)
Today Musulman is languishing
in the trap of the New World Disorder,
a New Slavery in a Boardless Prison.

O Iqbal!
I wish you have heard the guns of Israel,
the cries from Deir Yassin, Shabra, Shatilla and Jenin,
the savage rumblings of Sharon’s tanks,
the merciless bull-dozers tearing into Palestinians homes,
the explosions of teenage suicide bombers,
the ruthless retaliations of Zionist terrorism
(no, no, no, you cannot call it a terrorist state!)

O Iqbal!
You would weep if you know that Pakistan is now bleeding,
Kashmir is bleeding, Chechnya is bleeding, Moroland is bleeding,
And Acheh is bleeding!
And Indian Muslims are burned alive!
A Muslim holocaust is in the making!
Do you know that you cannot call the Slave Master and his friends terrorists?
Only the victims who fight back are terrorists,
Never mind if the Zionist media terrorizes truth or Palestinians or Muslims.
Do you know that
Those who preach pluralism cannot give space to the Din of Islam?
Those who preach democracy in Europe cannot accomodate it in Indonesia, Algeria and Turkey lest would be liberated.

O Iqbal!
Do you know that Islam is to be tolerated by the New Slave Master only if it is Protestantized, Liberalized, Secularized or Westernized?
Only if it is confined to the mosque, to mysticism,
Only if it preaches that all religions are the same.

O Iqbal!
Have you heard what George Tenet said other day:
“The United States is mightier than the Roman Empire and Israel is our friend.”
If you want “peace” you have to lick our shoes,
or else you will be terrorized in the name of peace,
Or else, we will send the thugs and robbers to loot your banks
And they blame you
for “lack of transparency” and “poor corporate governance”.

O Iqbal!
Sixty four years after you returned to the Mercy of Ar-Rahman
The world of the Musulman is still in disarray
As beggars, we wait for crumbs to fall from the Slave Master’s plate
Like hungry wolves, we bark and bite one another and plunge at one another’s throat in the name of Jihad
Killing more of our kind than the real enemy,
Kafirizing more than we can Islamize,
Monopolizing the Paradise of Al-Rahman to one’s own Jama’ah
While the Slave Master and his friends rejoice at the Muslim tragedy,
acting their script.

O Iqbal!
Don’t turn in your grave if I tell you
that the Muslim world is the champion today in corruption and illiteracy
Or, that our rulers are among the smartest in deceiving the masses,
Having mastered the art from Machiavelli’s Prince.
Or, that some of our elites are the greatest drinkers of the wine of Kafirun,
intoxicated, they try to sell cheap versions of it in their stores,
beguiling the local youth as they deconstruct the blessed Zam-Zam to make it taste like beer and wine,
and succeeding in making the young worship celebrities as divine.
Or, that the Muslim Malay community excels in fitnah menfitnah
pouring the poison of hatred where love once stood.

O Iqbal!
Where is the ishq that used to drive you to divine ecstasy?
Where is the nur that illumines the heart and obliterates man’s egoism?
Where is the mahabbah and rahmah that forge the bonds of love and salam?
Where is the hidayah that destroys insincerity, hypocrisy and greed?
Where is the ‘ilm that elevates the soul to its True Master?
Where is the taqwa that imbues thought and action with righteosness?
Where is the bal-i-jibrail that will deliver us from this earthly misery?…
Can the Khairu Ummatin ever emerge from robots, rubbles and bubbles?

O Iqbal!
Behind this veil of melancholy, I see an array of hope,
In the places of today’s Pharaoh, many Moses are being born,
Out of the gospel of Trinity into the glad of Tawhid,
Among the ruins of Cordoba, I met Sister Tamara,
a blend of the tulip of the Occident and the rose of the Orient.
Many more Tamaras are blossoming
in the wasteland of modernity and post-modernism,
lighting candles in the dungeons and hedonism.
Many more Bilals are growing up in Harlem
to proclaim the rise of Isa, son of Maryam.
From the minarets of New York, London and Paris,
He will preach the true meaning of “La ilaha illa’Llah, Muhammad Rasulu’Llah”.

Yes, O Iqbal, the sun will rise in the West
As Musa (alaihi’s s-salam) rose in the palace of Firaun.
Muhammad Kamal Hassan
I.I.U.M. Gombak, 3rd July 2002.

Bacalah novel tersebut demi menyelami kepayahan dan penderitaan saudara seIslam kita di zaman silam demi menjaga akidah Islam disebalik penindasan yang sangat keras dari pihak Kristian Chatolic. Sangat sedih..

Tuesday, June 9, 2009

Harapkan Pagar

Mengikut kajian rambang, rumah teres memang menjadi pilihan ramai. Ada laman untuk bermain, bercucuk-tanam, buat barbecue dan lain-lain. Rumah teres konvensional selalunya berpagar sebagai tanda sempadan dan juga untuk keselamatan.

Di Lembah Kelang, beberapa pemaju telah memilih konsep terbuka untuk rumah teres di kawasan perumahan elit. Selalunya 'gated & guarded' development. Fungsi pagar untuk sesebuah rumah teres telah ditiadakan dan digantikan dengan sistem kawalan keselamatan yang moden dan canggih.




Nadia Parkhomes di Desa Parkcity, Kepong

Harga jualan mencecah RM700K to RM800K seunit




The courtyard homes di The Lake Edge, Puchong. The Lake Edge ialah pemenang untuk 'Best Residential Project (lowrise) di Malaysia Property Award oleh FIABCI - Malaysia

Harga jualan diantara RM450K hingga RM500K seunit



Ada pro dan kontra tinggal di 'gated & guarded' development ni...tetapi landskapnya memang 'first class', sesuai dengan harganya..

Wednesday, June 3, 2009

Kisah Lembu Betina

Surah Al-Baqarah adalah surah kedua mengikut susunan 114 surah di dalam Al-Quran. Kitab-kitab tafsir menterjemahkan Al-Baqarah sebagai 'lembu betina'.

Kisah lembu betina ini terdapat dalam Ayat 67 hingga 73, dimana kaum Bani Israil telah bertemu dengan Nabi Musa a.s. untuk menyelesaikan masalah berkenaan satu kes pembunuhan. Wahyu Allah telah memerintahkan supaya seekor lembu betina disembelih (Ayat 67) tetapi kaum Bani Israil ini terlampau banyak songeh, bermacam-macam pertanyaan diajukan kepada Nabi Musa (Ayat 68 - 71) sehingga begitu terperinci sekali syarat-syarat lembu betina yang dikenakan keatas mereka. Hampir sahaja mereka tidak dapat melaksanakan perintah penyembelihan itu disebabkan lembu betina seperti yang disyaratkan sukar diperolehi (Ayat 71). Sedangkan dalam Ayat 68, setelah diterangkan syarat pertama lembu betina tersebut iaitu tidak tua dan tidak muda (pertengahan), sudah diwahyukan supaya mengerjakan apa yang diperintahkan kepada mereka tetapi mereka masih lagi bertanya. Memang mereka bangsa degil dilaknati Allah.

Kisah lembu betina
Pada zaman Bani Israil terdapat seorang hamba Allah yang soleh, dia mempunyai seorang anak kecil lelaki dan seekor anak lembu. Anak lembu inilah saja satu-satunya harta yang dimilikinya.

Pada suatu hari hamba Allah yang soleh itu telah pergi ke hutan bersama dengan anak lembu yang dipeliharanya untuk dilepaskan ke hutan. Sebelum anak lembu itu dilepaskan maka dia berdoa kepada Allah s.w.t.: "Ya Allah, aku lepaskan anak lembu ini kepadaMu untuk anakku bila dia besar nanti."

Selang beberapa lama maka hamba Allah yang soleh itu pun meninggal dunia, maka anak lembu itu pun membesar di dalam hutan dengan mencari makanannya sendiri. Anak lembu ini kalau melihat ada orang datang ia akan bertindak liar dan melarikan diri.

Anak kecil yang tidak berbapa ini membesar dengan kasih sayang ibunya, dan dia juga sangat menyayangi ibunya dan taat kepada segala perintah ibunya. Dia juga menggunakan masanya 1/3 untuk mengerjakan solat, 1/3 untuk menjaga ibunya dan 1/3 lagi untuk tidurnya.

Setiap pagi anak muda ini akan ke hutan untuk mencari kayu api, apabila di memperolehi hasil dari menjual kayu api maka dia akan membahaginya kepada 3 bahagian. 1/3 akan diberikan kepada ibunya, 1/3 akan disedekahkannya dan 1/3 untuk makan.

Suatu hari ibunya telah berkata: "Wahai anakku, ayahmu telah mewariskan seekor lembu kepadamu, dia telah melepaskannya di hutan untuk dipelihara oleh Allah. Oleh itu kamu pergilah ke hutan dan berdoalah kepada Tuhannya Nabi Ibrahim a.s., Nabi Ismail a.s., Nabi Ishaq a.s. dan Nabi Ya'qub a.s. semoga Allah s.w.t. mengembalikan semula lembu itu."

Ibunya berkata lagi: "Wahai anakku, tanda lembu itu ialah berwarna kuning berkilauan dan kulitnya bagaikan emas apabila terkena cahaya matahari."

Setelah pemuda itu mendengar segala pesanan ibunya maka dia pun pergi ke hutan, sesampai di sana dia melihat lembu yang dikatakan oleh ibunya itu sedang memakan rumput kemudian dia berdoa: " Wahai lembu, aku memanggil kamu dengan nama Tuhannya Nabi Ibrahim a.s., Nabi Ismail a.s. , Nabi Ishaq a.s. dan Nabi Ya'qub a.s. oleh itu hendaklah kamu datang kepadaku."

Sebaik sahaja pemuda itu selesai berkata demikian maka lembu tersebut berlari mendapatkan pemuda itu dengan berkata: "Wahai pemuda yang taat kepada ibunya naiklah kamu ke atas belakangku untuk meringankanmu."

Kata pemuda itu: "Wahai lembu, ibu tidak menyuruh aku berbuat demikian sebaliknya ibuku hanya menyuruh aku memegang lehermu sahaja"

Kata lembu itu: "Demi Tuhannya Bani Israil, sekiranya kamu hendak mengenderaiku sudah tentu tidak dapat kamu lakukan, tetapi kalau kamu memerintahkan bukit untuk berpindah sudah tentu bukit-bukit itu akan berpindah disebabkan taatnya kamu kepada ibu kamu itu."

Setelah itu pemuda itu pun membawa lembu pulang, sampai dirumahnya ibu pemuda itu berkata: "Wahai anakku, sekiranya kamu berasa susah untuk mencari kayu setiap pagi dan merasa sukar untuk bangun malam maka eloklah kamu jual lembu ini."

Lalu pemuda itu bertanya ibunya: "Wahai ibu, katakan kepadaku dengan harga berapakah harus saya menjual lembu ini?"

Kata si ibu: "Wahai anakku, kamu juallah lembu ini dengan 3 dinar dan jangan kamu kurangkan atau lebihkan dari tiga dinar sebelum kamu bertanya terlebih dahulu dariku."

Kemudian pemuda itu pun membawa lembu itu ke pasar untuk dijual, untuk menguji ketaatan pemuda itu kepada ibunya, Allah s.w.t. telah memerintahkan Jibril a.s. menyerupai seorang pemuda bertemu dengan pemuda tersebut.

Jibril a.s. yang menyerupai seorang pemuda bertanya kepada pemuda tersebut: "Wahai pemuda berapakah harga lembu ini?"

Kata pemuda itu: "Lembu ini berharga 3 dinar dengan izin ibuku."

Kata malaikat Jibril a.s. : "Aku sedia membeli lembu ini dengan harga 6 dinar dengan syarat kamu tidak memberitahu ibumu itu."

Harga lembu sememangnya 3 dinar sahaja pada masa itu.

Kata pemuda itu: "Wahai orang muda, kalaulah kamu berikan kepadaku emas seberat lembu ini sekalipun aku tidak akan menerimanya tanpa mendapat izin dari ibuku."

Setelah berkata demikian pemuda itu pun pulang dengan membawa lembunya, setelah menceritakan kepada ibunya segala yang berlaku maka ibunya pun berkata: "Wahai anakku, kini aku izinkan kamu menjual lembu ini dengan harga 6 dinar."

Pemuda itu pun pergi ke pasar dan bertemu dengan orang yang hendak membeli lembunya itu dengan berkata: "Kini aku sedia menjualkan lembu ini dengan harga 6 dinar dengan izin ibuku."

Kata malaikat Jibril a.s. yang menyerupai seorang pemuda: "Aku sedia membeli lembu ini dengan harga 12 dinar dengan syarat kamu tidak memberitahu ibumu."

Kata pemuda itu: "Aku tidak dapat menjual lembu ini dengan harga 12 dinar tanpa mendapat izin dari ibuku."

Setelah itu pemuda itu pun kembali memberitahu ibunya tentang harga yang hendak dibeli oleh pemuda tadi.

Kata ibunya: "Wahai anakku, sebenarnya orang yang bertemu dengan kamu itu adalah seorang malaikat untuk menguji kamu, oleh itu hendaklah kamu tanya dia apakah lembu ini perlu dijual atau tidak."

Kemudian pemuda itu pun pergi semula ke pasar dan bertemu dengan malaikat itu, lalu dia berkata: "Ibuku bertanya apakah lembu ini perlu dijual atau pun tidak?"

Maka malaikat Jibril a.s. berkata: " Janganlah dijual lembu ini sehingga terjadi perintah Allah s.w.t. ke atas Bani Israil untuk menyembelih lembu ini, apabila Bani Israil mencari lembu yang mempunyai syarat yang ditentukan maka tidaklah ada lembu yang dapat memenuhi syarat tersebut melainkan lembu ini. Untuk mendapatkan lembu ini, mereka akan membayar harga lembu ini mengikut berat badan lembu dengan wang dinar. Ini adalah anugerah Allah s.w.t. ke atasmu disebabkan ketaatan kamu kepada ibumu."

-di petik dari Buku Himpunan Kisah-Kisah Teladan 1

Monday, June 1, 2009

Hari Ibu @ Brisdale

Alhamdulillah, pada pagi Sabtu, 30 Mei 2009, saya sempat menghadiri sambutan Hari Ibu anjuran PERKIM Bahagian Wilayah Persekutuan di Hotel Brisdale, Jalan Haji Hussein..


Peserta-peserta yang hadir


Pegawai PERKIM negeri, Encik Jogi menyampaikan hadiah kepada ibu bertuah



Dalam Slot 1: Ibu Mithali Inspirasi Ummah, Ustazah Norhafizah Musa memaparkan ciri-ciri ibu lemah vs ibu kuat..

Ciri-ciri ibu lemah
  1. Tidak tahan diuji/sempit dada/tidak luas fikiran/emosi sering tidak terkawal
  2. Tiada motivasi atau semangat yang tinggi untuk menggiatkan amal soleh
  3. Senang dengan dunia lebih dari akhirat, lebih pentingkan pandangan manusia dari pandangan Allah
  4. Berjiwa kotor - hati berpenyakit

Bagaimana membina kekuatan dan mengatasi kelemahan-kelemahan diatas:

  1. Kekuatan solat
  2. Kekuatan mujahadah
  3. Kekuatan rahmah (kasih sayang)
  4. Kekuatan doa
Solat yang bagaimanakah menjadi benteng kepada segala kemaksiatan hati dan fizikal:
  • Tabiat solat di awal waktu
  • Terbit dari rasa takut/harap/kasih kepada Allah
  • Untuk memenuhi tujuan zikrullah seperti dalam Surah Toha, ayat ke-14
Sesungguhnya Aku ini adalah Allah, tidak ada Tuhan (yang hak) selain Aku, maka sembahlah Aku dan dirikanlah solat untuk mengingati Aku.


Slot 2: Wanita dari kacamata lelaki oleh Ustaz Fauzi Mustafa, pengacara program Al-Kuliyyah TV3 dengan siapakah wanita dan sepuluh 'P'.
  1. Wanita sebagai Peneman hidup lelaki
  2. Wanita sebagai Pembantu lelaki
  3. Wanita sebagai Pengurus hidup suami
  4. Wanita sebagai Pentadbir rumah tangga
  5. Wanita sebagai Penyeri hidup lelaki
  6. Wanita sebagai Pelengkap kepada lelaki
  7. Wanita sebagai Penawar kepada lelaki
  8. Wanita sebagai Penasihat kepada lelaki
  9. Wanita sebagai Pendengar yang baik
  10. Wanita sebagai Pembakar semangat lelaki

Selama seminggu bergelut dengan tuntutan kehidupan seharian, santapan rohani ini benar-benar 'a food to the soul & mind'...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...