Monday, 2 April 2018

Wisteria

Assalamualaikum..

Hello April !! 

Kita mulakan bulan ni dengan cerita tentang..sepohon kayu, daunnya rimbun

Pokok wisteria. Tumbuhan berjuntai yang sangat cantik dibuat hiasan.

Wisteria is a vining plant with cascades of colorful flowers that look spectacular hanging from a pergola or archway in spring. However, the vine is a fast and aggressive grower—often reaching 25 to 30 feet long—and is known to grow quite heavy. Wisteria flowers are beautifully fragrant, providing a feast for the senses.

Wisteria ni pertama kali tengok dalam kdrama Black Knight, masa heroin fitting baju pengantin. Jatuh cinta pandang pertama dengan dekorasi butik pengantin ni, soo cantiknya..kombinasi warna nude dan pastel..soo dreamy..

yang berjuntai-juntai kat siling itulah pokok wisteria

Pokok wisteria ni jadi femes dalam 'wedding scene' untuk filem 'the Twilight Saga - Breaking Dawn'. Forest wedding. Cantik setting wedding ni, dengan pokok wisteria bergantungan, macam langsir..

wedding Edward & Bella dengan background pohon wisteria bergantungan

Sapa ada tengok filem ni? ada lima sekuel. Fantasy romance diantara vampire dengan manusia. Blogger Kasihku Amani mesti suka..hihi...

Artis Malaysia pun ada juga yang buat wedding reception style 'forest wedding'..

wedding reception Umi Nazeera

Yang terbaru..wedding Taeyang, ahli kumpulan kpop Big Bang. Wisteria bergantungan...

nampak mewah

Tempat paling femes untuk melihat 'wisteria bloom' ialah di Kawachi Fuji Garden, Kitakyushu City, Japan. Ada 20 species wisteria pelbagai warna di sini, waktu kemuncak ialah di akhir bulan April dan permulaan bulan Mei.

Wisteria tunnel - cantik giler, macam lukisan

Lagi photo-photo menarik di Kawachi Fuji Garden, boleh lihat di SINI.

boleh jadi histeria wehh tengok pohon-pohon wisteria nih..Subhanallah..

Thursday, 29 March 2018

Utropolis @ Glenmarie

Cerita kompleks perniagaan lagi..

Futuristik sungguh namanya..Utropolis. Lokasi di Jalan Kontraktor U1/14, Glenmarie, Shah Alam.

Utropolis development

Integrated development - dibawah kompleks perniagaan, diatasnya pangsapuri servis. Jenis pembangunan komersil yang biasa terdapat di Lembah Klang.

Kompleks perniagaannya dipanggil  Utropolis Marketplace. Jom kita survey. Parking adalah percuma dii tingkat basement. Alhamdulillah.


wi-fi powered by Time

konsep push-cart

bukan push-cart biasa, tapi bentuk tricylce dan caravan

 ada Mydin store

restoran-restoran 

jom naik keatas, ke tingkat satu ada 'mahkamah makanan'..hihi..yang dipanggil 'food park'.

Food court

 gerai-gerai yang ada

 tong drum kecik dijadikan hiasan siling - bergayutan tong drum

 beli kebab & sirap limau cincau

Kebanyakan pelanggan ialah pelajar Kolej Damansara Utama (KDU) yang terletak di sebelah bangunan ini. 

Secara keseluruhan, Utropolis Marketplace masih baru dibuka. Tingkat bawah dah penuh, kebanyakan restoran & bakeri, di tingkat satu, selain dari foodcourt, ada klinik dan ruang pejabat.

Tuesday, 27 March 2018

Jalan-jalan CNY : Mitsui Outlet Park

Assalamualaikum..

Baru nak up entry cuti Tahun Baru Cina. Jalan-jalan dekat je, orang lain dah lama pergi, kita baru nak pergi melawat kawasan. Tak pe, better late than never. Part of the job, market survey of retail complexes.

Jalan-jalan ke Mitsui Outlet Park, KLIA. Yang kat Jepun dah pernah pergi. Outlet di Kurashiki. Yang kat Malaysia baru nak pergi buat survey.

 Mitsui Outlet Park di Jepun

 Mitsui Outlet Park, Kurashiki

Jom mulakan perjalanan, ikut NKVE masuk ELITE, jem sikit di ELITE. Jalan menuju ke KLIA..mengimbau kenangan, bila lah nak fly nih...jom corner kiri..



Sebab raya cina, hiasan pun bercirikan tahun baru cina.

 cantik

lama di sini...beli kasut..banyak discount


 kedai Doraemon

Doraemon kaler kuning

Dah letih tawaf kedai, rehat kaki, makan tengahari di food court

 nasi goreng ikan masin

 ada flight time table, supaya tak terlepas flight

Bagus juga Mitsui Outlet Park ni, pada masa 'retail market' di Lembah Klang yang semakin suram kecuali high-end shopping complex seperti Suria KLCC, Pavillion, Mid Valley dan One Utama, ditambah dengan persaingan dengan home shopping, online shopping websites, Mitsui Outlet Park boleh mencapai hampir 100% occupancy rate.

Kekuatan tenant mix - semua ada, got everything for everyone - tua, muda, lelaki, perempuan, kanak-kanak, bayi. Branded items at reasonable prices.

fully occupied

Dan ada expansion lagi!!
 

wahh..ini sudah bagus. Mungkin konsep dan target market yang berbeza, demand sentiasa ada. Lokasi juga penting untuk retail mall. Tapi factory outlet, walaupun jauh, pelanggan sanggup datang untuk membeli-belah. Adioss...