Tuesday 2 July 2013

South Korea : Day 8 - The Final Countdown

Assalamualaikum..

Day 8 - Rabu, 22/5. Hari terakhir di SoKo.  Kena check-out pukul 12.00 tengahari, flight balik pukul 5.20 petang.  Masih ada masa lagi nak meronda Seoul. Keluar awal pagi, ke Namdaemun Market, untuk kali ke lima..hehe. Entah apa yang merasuk fikiran sampai lima kali ke sini, seronok benor dengan Namdaemun ni. Kali ni naik subway, untuk kali terakhir..tsk..tsk..

ohh...subway
Bila dah akhir ni, mulalah nak snap semua benda. Gambar kabinet ni pun nak ambil, curious, tengok banyak benda ni kat subway..ada pulak bungkusan2 di dalamnya..

almari keselamatan
Rupa-rupanya ada topeng gas dalam bungkusan banyak2 tu, untuk digunakan jika ada contamination CBR chemical-biological-radioactive di subway..suspens ni..(dah last day, baru nak suspens)..hehe..

cara-cara memakainya..mcm demo dlm flight..
Di Namdaemun Market, shopping spree bermula. Dari buah-buahan, seaweed, kimchi, facial mask, semua sambar. Jagung rebus pun nak beli, bawa balik Malaysia. Singgah di Paris Baguette, beli beberapa buns untuk bekalan lunch.

Namdaemun..bilakah bertemu lagi..
ahjumma jual jagung rebus
kedai jual seaweed & kimchi
yang ni pun ada - ingredient siput bab*
Masa nak beli facial mask di Face Shop ni, ternampak ada pulak yang jenis siput ni..lengkap daripada sabun muka, moisturiser dan facial mask..macam-macam ada untuk kecantikan..

Dua jam juga kami di sini, balik ke GH naik teksi. Start packing dengan tambahan barang-barang yang dibeli tadi. Beg dah beranak-pinak, setiap seorang ada dua luggage, satu backpack, satu beg plastik dengan handbag lagi. Mula-mula nak naik airport limo je ke Incheon. Bila dah macam ni, takleh jadi, nanti terbarai tengah jalan. Bus stop jauh pulak tu. Nak tak nak booking teksi last minit, teksi yang sama masa pergi Gimpo itu hari. Teksi charge KRW65,000 ke Incheon. Pukul 12, check-out dan terus ke airport.


Incheon International Airport
Sampai di Incheon, tengok kaunter AAX buka pukul 2.15 petang. Lepak-lepak sambil makan bekalan dan kemudian ke money changer, tukar duit KRW yang ada ke USD. Warga Malaysia semakin ramai berkumpul di bangku-bangku berhampiran kaunter AAX.

steel portal framework with glass cladding
Selesai urusan check-in dan imigresen, terus ke Concourse terminal dengan shuttle train. Kemudian ke Gate 121, untuk ambil barang my sister yang dibeli di Dongwha Duty Free.

Concourse terminal.  Museum of Korea Culture di atas tu
to pick-up centre
Kemudian, naik ke atas ke prayer room untuk solat jamak Zohor dan Asar. Pandang belakang tengok ada tiga orang sami Buddha pun sama menuju ke arah prayer room. Nasib baik kami dah berada di pintu, considered first come first serve.  Sami-sami tu terus menuju ke tandas lelaki di sebelah prayer room. Dibuatnya mereka masuk sama, tak ke haru..



Prayer room ni untuk semua agama. Ianya sebuah bilik, bukan prayer room khas seperti di main terminal, maka tiadalah patung Buddha atau lambang salib. Cuma ada tanda arah kiblat sahaja, Alhamdulillah. Sangat selesa sebab toilet pun dekat dan takde orang, boleh angkat kaki, basuh di sinki..darurat..

dalam prayer room, ada tanda arah kiblat
Selepas solat, sambung aktiviti lawatan untuk kali terakhir, iaitu ke Museum of Korea Culture. Muzium ni kecik je, ada empat bahagian - the Royal Culture, Traditional Art, Traditional Music dan Print Culture.

View of the museum from the prayer room

Dinasti-dinasti kerajaan beraja di Korea
Muzium ni memaparkan barang-barang antik dan replika beberapa binaan yang ada di zaman dinasti-dinasti di Korea. Juga ada kronologi dinasti-dinasti, yang berakhir dengan Dinasti Joseon pada tahun 1910.  Kebanyakan pameran di dalam bentuk touch screen video.

Sebelum turun ke departure gate, lepak-lepak di lounge di depan muzium sebab masih ada banyak masa lagi.

comfortable lounge
Ada tempat boleh baring-baring lagi

Bergerak ke Gate 112 untuk pulang ke tanah air tercinta.


Kapalterbang dah bersedia
Alhamdulillah, perjalanan smooth sampai ke LCCT, naik skybus ke KL Sentral dan ambil teksi ke rumah. Home sweet home. The End.

4 comments:

  1. bestnyaaaa..nih yg semangat nak pi korea mencanak-canak ni


    kita nk baca semua entri ttg korea yg tertinggal tp nk kena carik masa lapang huhu..

    ReplyDelete
  2. Namdaemun memang tak pernah menjemukan, selagi masih kat sana... hehe

    Sempat meronda lagi kat airport tu ye...

    ReplyDelete
  3. seronoknya berpeluang melawat negara maju, macam kak ni setakat puas hati tengok foto2 cantik n baca tulisan nohas...

    ReplyDelete
  4. Rina,
    InsyaAllah, jika ada rezeki, boleh jg ke sana, boleh buat rombongan AVAIL ke Korea..

    Mie,
    Ya, benar, Namdaemun memang tidak menjemukan, mcm-mcm ada. To kill time at airport, first time melawat muzium kat Korea.

    paridah,
    semoga akak juga berpeluang, InsyaAllah..

    ReplyDelete

Syukran jazilan for your comments. Merci beaucoup!