Wednesday 3 July 2013

Trip to South Korea 2013 : An Overview

Assalamualaikum..

Selesai sudah entry mengenai trip 8H7M ke South Korea. Alhamdulillah, secara keseluruhan, sangat berpuas hati dengan trip ini sebab almost 100% trip ni saya yang prepare, daripada booking flight ke Seoul dan Jeju, booking accommodation, itineraries di Seoul dan Jeju. Segala research dan planning, Alhamdulillah, berbaloi rasanya, walaupun ada tempat-tempat yang dah plan tapi tak dapat pergi. Itu biasalah, kekangan masa dan juga fizikal.

Perbelanjaan keseluruhan trip ni lebihkurang RM4,000. Untuk flight tiket dan accommodation sahaja RM2,116 (yang ni dah settle sebelum pergi).  Untuk perbelanjaan 8 hari di Seoul dan Jeju, saya tukar RM2,000, dapat KRW700,000 dan RM500 ke USD. 

Yang RM500 tak terusik, bawa balik Malaysia. Duit won ada baki 94,050, selepas tolak beli barang guna credit card, maknanya memang lebihkurang RM4,000 dah dihabiskan untuk trip ni. Entahlah, OK kot rasanya..8H7M Seoul and Jeju..

Untuk baki duit won, saya tukar 80,000 ke USD semasa di Incheon Airport sebab USD lebih stabil. Lagipun nak tukar KRW ke RM di money changer kat Malaysia ni, exchange rate nya rendah sangat. Adalah lagi notes KRW11,000 dan syiling 3,050 dalam simpanan, buat kenang-kenangan..

OK, done with the expenses, now post-mortem on the itineraries.  Itineraries untuk trip ni saya prepared mengikut faktor usia dan minat, memandangkan kami ni bukanlah berusia 20an, yang energetic, full of energy.

Summary of itineraries:
Day 1 - Cheonggyecheon Stream
Day 2 - Namdaemun / Sungnyemun Gate / Namdaemun / Gyeongbokgung / Myeongdong/ NamsanTower/Sungkyunkwan University/Dongdaemun
Day 3 - Nami Island/Petite France/the Garden of Morning Calm/Myeongdong
Day 4 - Bukchon Hanok Village/Cheongwadae/Itaewon/Namdaemun/63 Building
Day 5 - DMZ and Seoul City - Seoul City Hall/Gwanghamun Square/Namdaemun/Cheonggyecheon
Day 6 - Jeju Island
Day 7 - Korea Folk Village/Cheongdamdong
Day 8 - Namdaemun Market

Itineraries ni berselang-seli diantara yang dekat city centre dan di luar Seoul, untuk bagi masa rehat, supaya tak letih sangat. Cuma Day 6 dan 7, kedua-dua tempat di luar Seoul, tak dapat dielakkan. Tempat yang dah plan tapi tak pergi - Insadong, Gwanjang Market dan Ewha Women University. Ada yang tak plan, pakai terjah je - Seoul City Hall, Sungnyemun Gate dan dua Duty Free outlets.

OK, mari lihat apa yang dibawa balik ke Malaysia dari South Korea..hehe..

Hallabong dan Korean melon
buah ceri
kimchi - 3 bekas ni
kuih Ta-Rae
seaweed - original dan perisa kimchi
coklat from Jeju Island
Facial mask
fridge magnets
Handbag
Tak termasuk jagung rebus, T-shirts dan sudu garpu. Dengan my sister beli bedcover lagi, macamana lah beg tak beranak-pinak.

Sedikit tips daripada pengamatan..

Sentiasa ada 'subway map' untuk rujukan - keep it handy.
Bagi yang banyak menggunakan subway di Seoul ni, umum mengetahui ada 15 lines subway yang dikelaskan mengikut kod warna. So, bagi tourists, subway map sangat penting untuk perkara berikut:

1) Line mana nak diambil untuk ke destinasi dan berapa banyak line nak kena ambil.

2) Platform mana nak turun untuk tunggu train ke destinasi. Untuk pergi ke platform yang betul, kena tahu stesen-stesen lain yang berada di Line yang sama sebab kadang-kadang stesen yang kita nak pergi, tidak ditulis di platform. Selalunya, stesen-stesen besar sahaja yang ditulis.

Platform di stesen subway ada dua jenis: ada yang berada di tengah-tengah macam kat KLCC, two-sided - maknanya boleh tunggu dua-dua belah untuk naik train, kalau tersilap, boleh pergi ke sebelah je; satu lagi, platform one sided, memang khas untuk train ke destinasi yang dah ditentukan (yang ni kalau tersilap, kena naik/turun tangga untuk cross ke platform sebelah).

3) Sebelah mana nak tunggu train di platform (for two-sided platform). Yang ni pun tricky juga, akan di tulis stesen sebelum dan selepas dan arah laluan train ditunjuk dengan anak panah..seperti dibawah..

Ini di stesen Seoul National University of Education. Maknanya tunggu train di sebelah ni, kalau nak ke Gangnam atau stesen-stesen seterusnya. Ditulis juga stesen sebelumnya iaitu Seocho.

3) Station mana untuk turun/transit dan nak keluar ikut exit mana. Yang ni penting sebab setiap exit akan membawa kita ke kawasan yang berlainan dan ada subway yang mempunyai berbelas-belas exit, seperti Euljiro sam(3)-ga, ada 12 exit.
 
Walaupun dah download Seoul Metro apps di tab dan handphone, tapi lebih mudah menggunakan subway map hardcopy ni. Map ni depan saja tulis DMZ tapi dalamnya ada banyak map seperti Downtown Seoul, Itaewon, Hongdae dan lain-lain tempat di Seoul, memang dibuat khas untuk tourists. Sampai koyak dan lunyai lah map ni dikerjakan..fully-utilised..




Adopt mentality orang South Korea
1) Melintas jalan di tempat yang telah dikhaskan dan tunggu sehingga lampu isyarat melintas, barulah melintas jalan. Jangan melintas jalan sesuka hati macam di Malaysia.

2) Elakkan duduk di bangku yang dikhaskan untuk orang tua, perempuan mengandung dan OKU di dalam subway. Saya lihat rakyat Korea mereka sanggup berdiri dari duduk di tempat khas ni, walaupun ianya kosong. Jangan jadi macam sesetengah orang lelaki di KL ni, koc komuter khas untuk wanita pun mereka nak masuk.
-----------------------

South Korea sebuah negara yang menarik, cantik dan bersih. Satu enigma - modern but yet traditional, described seorang tourist di dalam buku Lonely Planet.

With this entry, my story on the trip to South Korea is officially wrapped-up. Thank you for reading..

9 comments:

  1. Bolehlah ke Busan pulak nanti...hehe

    ReplyDelete
  2. KIV first, pergi negara lain pulak, InsyaAllah, kalau ada rezeki..

    ReplyDelete
  3. masyaallah....lama nyaaa xberkunjung ke teratak orangbukit....makin segar dan makin padat isinya....

    ~~bertuahnya ukhti dapat peluang jejakkan kaki ke negara orang...

    ReplyDelete
  4. atulasca,
    marhaban ya ukhti..Alhamdulillah, semuanya dtg daripadaNya..

    fzy fuzzy,
    sharing is caring..nanti boleh le pegi honeymoon ke Korea..

    ReplyDelete
  5. macamana bawak balik buah tu? bungkus camne sis? masa pergi sane, tak terfikir langsung nak beli buah bawak balik malaysia.huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. buah2 tu masuk dlm hand luggage...bubuh dlm backpack, berat jg menggendong kat belakang..hehe..

      Delete
  6. Info yang menarik... tgh plan trips ke Korea on 2016.. Thank you for sharing... :)

    ReplyDelete

Syukran jazilan for your comments. Merci beaucoup!