Thursday 16 April 2015

Liverpool FC and Zayn Malik

Assalamualaikum...salam malam Jumaat, penghulu segala hari...

source: dailymail online
Respect. 

Melihat gambar diatas. Gambar dua orang lelaki sedang bersolat. Bersolat di mana? di kawasan tangga di Stadium Liverpool di Anfield, semasa break utk 2nd half, semasa game Liverpool vs Blackburn Rovers.

Asif Bodi dan Abubakar Bhula, peminat tegar Liverpool, tidak lupa untuk  solat, sementara menunggu perlawanan separuh masa kedua, tetapi yang sedihnya, Stephen Dodd, yang snap gambar ni, telah tweet gambar ni dan letak caption 'Muslims praying at half time #DISGRACE'.

"Disgrace" disini bolehlah dimaksudkan "memalukan". Apa yang nak dimalukan. Islam itu mudah, bumi Allah ni, luas, dimana saja, solat boleh didirikan asalkan bersih tempatnya. Untuk dua orang yg bersolat tu, usah gentar, pertahankan hak anda! enjoy good games and at the same time, tunaikan hak Allah. 
Tetapi Mr Asif Bodi tidak melenting, sebaliknya menganggap Mr Dodd tak tahu tentang pentingnya solat dalam Islam dan ingin berjumpa untuk menerangkan hal ni..good, dakwah bil lisan dan dakwah bil hal..semoga Mr Dodd mendapat hidayah, ameen..or at least, tidak buat onar lagi..

Dan Liverpool FC akan mengambil tindakan penyokong mereka yang tweet gambar ni.

In a statement, Liverpool said discrimination would not be tolerated at the club and it would ‘take appropriate action against the individual involved’

Mr Asif Bodi and Abubakar Bhula, you'll never walk alone..this is Anfield. I can't see why we mustn't support Liverpool FC...lalala...I rest my case.
--------------------------------------
Satu lagi kes. Kat UK juga. Zayn Malik. Ahli kumpulan One Direction.

 source: www.express.co.uk

Entahlah, selama ni tak pernah ambil tahu pun tentang kumpulan ni, walaupun suka juga dengar lagu 'Night Changes' tu...tapi bila Zayn Malik keluar dari kumpulan One Direction, heboh di alam maya..barulah saya tahu sebab Zayn Malik ni orang Islam..

Tapi yang tak bestnya..sebab dia tweet #FreePalestine tahun lepas, dia terima ugutan bunuh..dan macam-macam remarks dilemparkan kepada dia..'boyband jihad', 'pimping Islam' dan compare Zayn dengan Boston marathon bomber, Dzhokhar Tsarnaev..memang benar, puak-puak ni takkan senang dengan Islam..selamanya..

 Semak fikiran, letih..di tanahair juga, hal-hal berkaitan Islam heboh diperkatakan, dipersoalkan..

Islam is a way of life, not just a ritual practice..#supporthudud...

Pada hari ini telah Ku-sempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Ku-ridhai Islam itu jadi agama bagimu.” (Al-Maidah: 3)

“Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam keseluruhan, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu.” (Al-Baqarah :208)

Make peace, no war..

21 comments:

  1. teringat kenangan masa study dulu..kalau ada labwork yang panjang tak sempat balik rumah, di tangga lah kita solat ☺

    ReplyDelete
    Replies
    1. mana2 tempat kosong yg tersorok, itulah jd tempat solat..cabaran belajar di negara non-Muslim..tapi Alhamdulillah, at last, U ada provide surau..

      Delete
  2. sebab mrk tak faham Islam tu lah , perkara itu berlaku ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya, betul..berikan kefahaman, In shaa Allah, akan ada toleransi..respect each other..

      Delete
  3. ADA JER SEBAB YG NK DIJADIKAN POLEMIK YA...

    ReplyDelete
    Replies
    1. entahlah, hal-hal mcm ni pun nak dijadikan isu..

      Delete
  4. cabaran muslim di akhir zaman,takpalah Allah Maha Kuasa kan,isu macam ni satu bentuk promosi juga,dalam 1 jiwa yang membenci mungkin ada 1000 lagi yang tersentuh dan tertanya-tanya ,jawapan yang dicari akhirnya mengundang hidayah Tuhan,kesannya hari ni syiar Islam tu mula hidup di kebanyakan tempat yang dulunya agama ini begitu asing...kebangkitan itu pasti,insyaAllah

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya, betul..isu-isu mcm ni semacam promosi utk agama Islam sbb kebanyakan orang Barat ni mereka bangsa yg berfikir...semoga hidayah Allah itu hadir..

      Delete
  5. Kakak ada juga baca isu ini
    Mereka tak tahu betapa Islam amat mudah dan indah.

    Moga yg menjadikan isu sebaliknya mendapat hidayah Allah. Kita doakan mana tahu dgn ini semakin ramai buka mata utk menjadi saudara Islam kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya, benar..semoga mereka ingin mengetahui dan mendalami agama Islam..hanya Allah yg membolak-balikkan hati hamba2 Nya..

      Delete
  6. tampannya....ginjal saya bermaslah apakah anda tau Obat Gagal Ginjal paling ampuh dan aman??? tolong beri tau saya ,,,

    ReplyDelete
  7. ya allah.. hebatnya orang2 yang mampu tinggalkan kenikmatan dunia untuk solat tunaikan kewajipan..
    memang lah kalau islam di negara luar.. lebih dihargai.. diorang lebih appreciate islam..

    CT masa tahu Zayn nak tinggalkan 1D dah dapat agak pasal isu islam akan dikaitkan.. celaka2 kafir ni mmg ada saja idea nak jatuhkan islam. tak senang duduk diorang ni.. tapi one thing.. i think Allah sayang Zayn sebab tu nak selamatkan Zayn.. diberi kesedaran untuk keluar.. better things r waiting for him..

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuma mereka yg tinggi keimanannya yg akan berbuat sedemikian..selarikan dunia dan akhirat..

      ya, betul, Allah sayangkan Zayn, beri ilham utk keluar dari 1D, semoga dia jadi mcm Maher Zain ke, berdakwah melalui muzik..

      Delete
  8. Islam itu indah
    moha mereka beroleh hidayah
    aamin

    ReplyDelete
    Replies
    1. amin..semoga kita jg diberi kekuatan dan ilham utk berdakwah kpd mereka..

      Delete
  9. Time study di jepun dulu..saya selalu solat di ruang nk ke bumbung banggunan tanpa pengetahuan org lain.bila professor tahu..dia panggil dan cakap "terus gunakan ruang tu utk bersolat. x perlu takut2 lg." so.everytime trngah kelas..kalo saya hilang sekejap..dia faham saya pergi solat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah, dapat professor yg memahami..memudahkan hidup kita..mereka yg beragama akan memahami tuntutan agama lain..

      Delete
  10. thanks, semoga bermanfaat..

    ReplyDelete
  11. same situation time travel..berusaha cari tempat utk solat kerana selagi kita berpijak di bumi Allah kewajipan wajib x boleh di tinggalkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya, betul, cabaran mendirikan solat masa travel ke negara2 non-Muslim..mencari tmpat, berwuduk dan tidak peduli mata2 yg pelik memandang..Islam itu mudah..

      Delete

Syukran jazilan for your comments. Merci beaucoup!