Monday, 23 September 2019

Keropok vs Keripik

Keropok vs keripik. Sama ke ada beza? 

Keropok selalunya asal daripada haiwan, macam keropok ikan, sotong, udang. Tapi ada juga keropok sayur. Kerepek/keripik pula lebih sesuai untuk yang asalnya dari tumbuhan seperti kerepek kentang, bawang, ubi, pisang. Tapi yang samanya, dua-duanya kudapan yang mengasyikkan.

Minggu lepas pergi 7-11 di Menara Centara, ternampak keropok dan keripik dari negara-negara jiran kita. Satu dari Indonesia, satu lagi dari Thailand. Harganya..biasalah benda import ni, melambung-lambung tinggi. Boleh beli nasi putih + ayam goreng + sayur..

Sebab nak rasa keropok udang berperisa tomyam, beli lah satu peket. Harganya RM6.70 satu..

ada pengesahan halal

Bila buka je bungkusan, semerbak bau tomyam. Memang sedap keropoknya. cukuplah sekali..rasa macam tak berbaloi lak...

Yang dari seberang ni lagi lah mahal...RM10 harganya..*gulp*..oleh-oleh khas Bandung..mesti lah cita rasa lokal donk..

 keripik singkong sejuta rasa Ayam Goreng Lembang
dengan cocolan Sambal Dadak Sunda

ada pengesahan halal dari Majlis Ulama Indonesia

keripik singkong Nasi Kuning Pandu
dengan cocolan asli Sambal Seuhah
 
Nga beli yang ini..kapan mau dicobain..bikin penasaran sih!!

38 comments:

  1. Replies
    1. dua-dua jenis keropok/keripik ni ada dua perisa..

      Delete
  2. Lain2 Keropok Vs Keripik.. hehe
    Sy suka keropok kot.. mahal jg ye harga tu ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah mahal bebenor..makanan import tinggi betul harganya..

      Delete
    2. Sesekali nak merasa boleh kot.. klu selalu memang idak lah den nak beli.. hihi

      Delete
    3. ketaq jg nk huloq RM10 tu..hehe..kalau byk mcm kerepek ubi/pisang tempatan, berbaloi gak beli RM10 tu kan..

      Delete
  3. Aduh...ngapain mahal banget sih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. gua sama ngak ngerti..kok jd begitu harganya..mungkin pajaknya (cukai) tinggi..
      gua muter-muter dlm toko..mau beli atau nga..

      Delete
  4. Lorrr ada beza rupanya..kalau JM x kira la jajan dari ‘haiwan’ ke ‘tumbuhan ke..kadang sebut keropok kadang kerepek ikut suka hatik jek hihih

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni cuma pengamatan akk je, bukan rasmi..huhu..boleh je panggil keropok atau kerepek..

      Delete
  5. Mak aihh harga kerepek mcm gitew baik g mimim starbuck 😂

    ReplyDelete
  6. Owh.. ada perbezaan panggilanye.. Menarik.. Tapi harganya, mak aih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan rasmi..hanya pengamatan akk je..hihi..cuma rasa macam lebih sesuai..

      Delete
    2. Owh.. hehehe.. tapi bagus juga dibezakan panggilannya lebih mudah mengenali jenisnya.. hehehe

      Delete
  7. Adeiii....baru la akak tau beza keropok dgn kerepek. Mudah2an x lupa lps ni... ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. drp pengamatan akk je..bukanlah muktamad..huhu..

      Delete
  8. baru tahu ad beza rupanya..selama ni mai sebat je sebut..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok je utk panggil keropok atau kerepek...ini cuma pandangan akk saja...yg selalu orang sebut..

      Delete
  9. First time mama DVR perkataan keripik.. tapi mama sukalah keripik byk variance Dan tentunya sihat

    ReplyDelete
    Replies
    1. keripik ni bahasa Indonesia...byk variety keripik, semua buah dijadikan keripik..hmmm..nk kata healthy food, rasanya tidak kot..nutrisi kurang compared yg asli..

      Delete
  10. Tak berbaloila harga tu nohas, ishhh3x, baikla makan nasi, lagi kenyang, takpun beli kerepek*keropok buatan tempatan jew.
    Btw..tak penah pikir kenapa nama kerepek/keropok..tau makan jer, hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah..RM10 tu kalau beli nasi lg kenyang..keropok local ada yg sedap..

      Delete
  11. cuma mampu makan keropok ikan je. maklumlah kan..buatan org pantai timur spt sy..

    ReplyDelete
    Replies
    1. keropok ikan lg sedap..all time favourite..

      Delete
  12. ingatkan apa lah keripik tu. kerepek rupanya best ni makan sambil tengok movie hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg ralit mkn sambil tgk tv/movie..sekejap je habis..

      Delete
  13. Replies
    1. ya..teringat mcm2 jenis kerepek..sedia utk di mamam..

      Delete
  14. NAMPAK SEDAP SEMUA KEREPEKNYA DGN PELBAGAI PERISA

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg perisa tomyam tu sedap kak, dah rasa..yg dua dari seberang tu nmpk sedap jg..

      Delete
  15. suka tengok bangunan lama yang dah dicat baru dan dimuralkan

    ReplyDelete
  16. hehe teringat di Bandung, ada jual
    nama Keripik Setan Level 10 - kerepek ubi pedas hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. pedas tahap dewa le tu..hehe..disana, nama setan tu dah mcm biasa..ada mie setan..

      Delete

Syukran jazilan for your comments. Merci beaucoup!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...