Wednesday, 1 September 2021

Cempedak Perak Champion

Hari Isnin baru ni, lepas urusan di UTC, pi beli buah rambutan di Taman Dato Senu, tengok ada jual buah cempedak juga..

beli rambutan disini..3kg RM10
 
cempedak madu
RM8 sekilo
 
Gerai ni jual tiga jenis cempedak - Perak Champion, cempedak madu dan cempedak kampung. Pertama kali dengar species Perak Champion..teman orang Perak pun tak pernah dengar selama ni...hehe..
 
Kata penjual tu, cempedak yang terbaik Perak Champion ni, tak kan menyesal beli..harganya sekilo RM10..teringin pulak nak rasa cempedak Perak Champion..

menyiasat isi cempedak Perak Champion
 
MasyaAllah, sedap betul cempedak Perak Champion ni
buahnya besar, lembut dan juicy
sedap dimakan begitu saja

goreng pun sedap, tetap juicy
 
Petangnya pula, jiran bagi sebiji cempedak, Alhamduillah, rezeki
 
cempedak kampung
 
Bila dah rasa cempedak yang sedap, cempedak ni kureng sikit rasanya...haha...beza betul rasanya...tapi sedap jugalah..buat goreng..
puashati..2 hari makan cempedak goreng..Alhamduillah..
 
biji cempedak rebus
sedap..macam ubi rasanya

teringat-ingat Perak Champion...yes, you're the champion..

48 comments:

  1. nasib baik memang champion sebenar!

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. betul sedap..harap WP ada tanam cempedak ni..

      Delete
  3. ulasnya besar mesti sedap sgt tu digoreng

    ReplyDelete
  4. Hehe rezeki makan 2 jenis cempedak.
    Alhamdulillah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah..cempedak madu belum rasa lg..

      Delete
  5. Champion rasa setanding dengan namanya Cempedak Perak Champion. Pertama kali dengar Cempedak Perak Champion. Setuju sangat tu, bila dah rasa yang sedap. Yang lain akan jadi rasa biasa biasa je. Sedap buat cempedak goreng. Biji dia rebus pun sedap. Tak membazir gitu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg padan dgn namanya..juicy buahnya..akk pun pertama kali dgr nama cempedak ni..
      biji cempedak rebus gebu rasanya..

      Delete
  6. Sepadan dengan namanya champion tak boleh tanding rasanya. Nohas hantar email pada saya notie.bakrian@gmail.com nama alamat dan phone number. TQ

    ReplyDelete
  7. Haha cempedak juara perak...tak pernah dgr lagi sblm ni..yg alak tau cempedak isi kuning dgn isi merah ja

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun pertama kali dengar cempedak species ni...sedap kak..highly recommended..

      Delete
  8. Tak pernah makan Perak Champion ni. Selalu cempedak kampung je u olls. Lagi suka goreng dari makan gitu saja

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedap betul cempedak ni Sal..highly recommended..buat goreng pun sedap..still juicy..

      Delete
  9. baru dengar nama cempedak champion he hee
    kalau kebun akak besar2 isi ni cempedak kawen. arwah tanam 6 pokok. memang puas mkn

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun baru pertama kali dgr Perak Champion..hehe..
      sedap cempedak isi besar, manis & juicy..Alhamdulillah, puas makan cempedak dari kebun sendiri..

      Delete
  10. Terliur pulak dibuatnya.. Esok kena cari cempedak macam ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. highly recommended..cempedak Perak Champion..

      Delete
  11. Saya pun baru tahuu ada banyak jenis cempedak ni, reti makan aje hahahaha. Saya pun, tiga hari berturut turut makan cempedak goreng sebab jiran bagi buah cempedak banyakkk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. akk pun sama, baru tau haritu..hehe..sebelum ni jarang beli buah cempedak, selalu beli cempedak goreng je..Alhamdulillah, rezeki buah cempedak..

      Delete
  12. Baru tahu ada banyak jenis cempedak. Selalu cakap kat mak "nak cempedak" je. hahaha. Lama dah tak makan cempedak, susah nak cari. Dulu balik kampung selalu lah makan

    ReplyDelete
    Replies
    1. samalah kita, baru tau jg..dulu selalu beli cempedak goreng je...ooo..ramai yg jual cempedak, musim sekrg ni..

      Delete
  13. arghh.. my favorite. Lamanya tak makan cempedak. Kenapa la rasa buah ni macam dah jadi mahal skg, padahal masa kecik-kecik dulu macam buah yang senang nak dapat. Sama ada org bagi atau tanam sendiri. Sekarang tak ada dah nak bli pun mahal. Bila beli plak takut isi dalam dia sikit je . Boleh tak nak rasa tertekan. ? Haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..mmg stress kalau beli buah cempedak atau durian tapi isinya tak elok..

      kalau di kpg, masih ada pokok/dusun...kat sini, nak makan kena beli..huhu..mahal lak harganya..zaman dulu tak sama dgn sekrg..

      Delete
  14. Cempedak champion mengalahkan cempedak kampung ya, baru pertama kali tahu ada cempedak champion, cempedak goreng menang sedap biasa bila digoreng bijinya terjadi lembut tak perlu rebus lagi, jika rebus setiap biji tidak menegecewakan, sure lembut. Sedap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. cempedak champion sedap giler..kena cuba..hehe..walaupun dah digoreng, biji dia still tak masak sepenuhnya..kena rebus jg..ha'ah..lembut biji cempedak rebus..mcm ubi..

      Delete
  15. Chempedak luar pagar...kenapa dia tak cakap nangka luar pagar...hehehehehe
    Wow..Perak Champion...lepas makan biji cempedak rebus...khen..tut..pun bau cempedak tak?? hehehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. pantun je tu..nak samakan suku kata..

      tak bau pulak..hahaha..

      Delete
  16. biji cempedak juga sering kami rebus kak...tapi kami sebut beton

    tapi tetap aku lebih suka daging buahnya yang manis ketimbang bijinya..walaupun banyak serat ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. oo..dipanggil beton ya..tq for the info..

      buah cempedak emangnya enak dimakan begitu saja..

      Delete
  17. Teringin nak makan buah cempedak yg di luar pagar tu...

    ReplyDelete
  18. sedapnya cempedak..sana sini org update...tk mkn lagi ..aritu tgk ada org jual tp rmi sgt so tk jd nk singgah bli

    ReplyDelete
    Replies
    1. musimnya sekarang ni..semoga dpt membeli..

      Delete
  19. Breakfast pagi tadi Mrs. A makan goreng cempedak. Beli cempedak tu dari ore kelate tak tahu jenis cempedak apa tapi sangat puashati isinya manis dan besar-besar bila goreng sama pulak rupa bentuk macam perak champions Nohas tu hehehhee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah, dapat cempedak yg sedap..

      Delete
  20. Bari lepas makan cempedak goreng. Harganya RM10 sekilogram tapi bukan cempedak Perak Champion yang juicy tu. Teringat zaman duduk di kampung, makan biji cempedak, biji nangka rebus sambil hirup kopi di petang hari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. musim sekarang ni..ha'ah..biji cempedak, biji nangka mmg sedap bila direbus..lemak2 rasanya..

      Delete
  21. musim dah skg ni..mmg mudah nk dapat :) cempedak goreng..hurmmmm sedapnya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ramai org menjual cempedak...sedap dibuat goreng..

      Delete
  22. Baru tau ada cempedak jenis ni.
    Kat sini cempedak madu dah turun harga. Dah jadi lambakan.
    Saya pun rebus biji cempedak, terkenang zaman budak-budak..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. samalah kita, baru tau jg..tak pernah beli buah cempedak, selalu cempedak goreng je..hehe..

      bestnya jual cempedak cara lambak..puas makan..ha'ah, masa kecik2 dulu selalu makan biji cempedak & nangks rebus..

      Delete
  23. Cempedak madu!! Memang sedap tgk isi puas makan

    ReplyDelete

Syukran jazilan for your comments. Merci beaucoup!