Wednesday 13 May 2020

Perbandingan Kisah Nabi Musa dan Nabi Yusuf

Assalamualaikum semua..hari ni 20 Ramadan, semoga kita diberi kekuatan untuk meningkatkan ibadah di 10 hari terakhir di bulan Ramadan dan dipertemukan dengan Lailatulqadr..amiin..

Bagi yang tadarus dan tadabbur Al-Quran, satu juzuk setiap hari, sudah sampai ke juzuk ke20 yang terdiri daripada tiga surah iaitu Surah Al-Naml (semut), Surah Al-Qasas (Kisah) dan Surah Al-Ankabut (labah-labah). Surah Al-Qasas menceritakan secara terperinci kisah Nabi Musa.

Dalam bulan puasa ni, mungkin ramai yang ada terima whatsapp perbandingan kisah Nabi Musa dan Nabi Yusuf oleh Brother Nouman Ali Khan. Whatsapp dalam bahasa Inggeris. Menarik kan, selama ni tak pernah terfikir pun persamaan dan perbezaan dalam kisah tersebut.

Nouman Ali Khan mengumpulkan 115 perbandingan secara keseluruhan antara kedua kisah ini. Allah berfirman dalam Surah Yusuf, Ayat 3:
 
"Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad) seindah-indah kisah dengan jalan Kami wahyukan kepadamu Al-Quran ini, padahal sebenarnya engkau sebelum datangnya wahyu itu, adalah dari orang-orang yang tidak pernah menyedari akan halnya"

Siapakah Nouman Ali Khan ni? Beliau ialah Pakistani-American Muslim speaker. Boleh ikuti kupasan beliau dalam program Al-Baqarah Series di channel Naura Astro 125.

Sebab menarik hasil kajian Bro Nouman ni, kita terjemahkan dan abadikan di dalam blog ni. Dalam whatsapp tersebut, tak semua 115 point ada, yang ni pun jadilah kan..

  • Yusuf AS adalah kisah seorang ayah yang kehilangan anak. Musa AS pula kisah seorang ibu yang kehilangan anak. Apabila anda membaca kisah Yusuf, anda mungkin terfikir, dimanakah ibunya? Dan apabila anda membaca kisah Musa pula, anda juga mungkin akan terfikir, dimanakah ayahnya? 
  • Allah SWT berfirman, tunggu dulu, Kami sampaikan kisah seorang ayah di sini dan Kami ceritakan kisah seorang ibu di sini. Siapakah dia cerita tentang sang ayah? Yusuf. Siapa pula cerita mengenai si ibu? Musa. Mereka berdua kehilangan anak, ya atau tidak? Salah seorang dari mereka kembali setelah hilang beberapa jam, Musa. Salah seorangnya kembali ke pangkuan ibubapa setelah hilang bertahun-tahun lamanya, yang mana satu? Yusuf.
  • Salah seorang daripadanya mempunyai saudara perempuan (kakak), yang seorang lagi mempunyai saudara-saudara lelaki. Kakaknya ialah penyebab dia bertemu semula dengan ibunya. Saudara-saudara lelaki adalah alasan dia berpisah dengan ayahnya.
  • Yang (Musa) dilemparkan ke dalam air, untuk tujuan yang baik. Yang (Yusuf) dilemparkan ke dalam air kerana niat jahat.
  • Yang ini (Musa) berakhir di sebuah istana Mesir dengan ratu, seorang wanita. Yang (Yusuf) itu berakhir di pasar dan di istana di Mesir bersama seorang raja, seorang lelaki
  • Bayi Musa, isteri membawanya ke firaun. Isteri yang baik membawanya kepada suami yang jahat. Sekarang kisah Yusuf: suami yang baik membawanya kepada isteri yang berperangai buruk.
  • Dan kemudian Musa, permaisuri itu berkata, mungkin dia dapat berkhidmat kepada kita, atau kita boleh mengambilnya (sebagai anak angkat), masihkah ingat? KATA-KATA YANG SAMA DALAM KISAH YUSUF! si suami mendatangi isterinya dan berkata mungkin dia dapat berkhidmat kepada kita, atau kita boleh menerimanya (sebagai anak angkat), kata demi kata yang sama (Quran 28: 9 dan 12:21). Ruang waktu yang berabad-abad lamanya, kata demi kata yang sama. Dan salah seorang daripada mereka menjadi anak angkat, mereka mengambil pilihan adopsi. Yang seorang lagi menjadi pekerja (servant), mereka mengambil pilihan pekerja (servant).
  • Dan kemudian Allah berfirman, mengenai Yusuf, dengarkan ini, "Ketika dia menjadi remaja, Kami memberinya hikmah dan pengetahuan". Bunyi biasa? Apa firman Allah tentang Musa? Semasa dia remaja, Allah memberinya hikmah dan pengetahuan. Satu-satunya perbezaan adalah Yusuf mempunyai penampilan yang sangat baik, Musa mempunyai kekuatan yang sangat baik. Itulah perbezaan, penampilan dan kekuatan.
  • Baiklah, ketika Allah swt menyebutnya, Yusuf mendapati dirinya berada dalam masalah. Dalam ayat berikutnya dalam kisah ini, adakah Musa juga mengalami masalah? Ok, Yusuf mendapati dirinya berada dalam masalah di dalam rumah. Musa mendapati dirinya berada dalam masalah di luar rumah.
  • Yusuf, masalahnya adalah godaan, zina. Musa, masalahnya dalam bentuk apa? Membunuh. Dalam Al-Quran, ada dua dosa besar, zina dan pembunuhan. Yang pertama adalah kisah tentang zina, yang lain adalah kisah tentang pembunuhan.
  • OK, dalam kisah Yusuf, wanita itu adalah penjahat. Dalam kisah Musa, seorang lelaki adalah penjahat. Dan dalam kedua-dua kisah mereka, jenayah telah dilakukan.
  • Baiklah, apabila jenayah telah dilakukan, dalam kisah Musa, dia benar-benar melakukan jenayah tersebut. Dalam kisah Yusuf, dia sebenarnya tidak bersalah. Jadi mana yang bersalah dan mana yang tidak bersalah? Musa bersalah, Yusuf tidak bersalah. Orang yang bersalah berlalu pergi, dan orang yang tidak bersalah dipenjarakan.
  • Okey. Sekarang Yusuf di penjara dan Musa melarikan diri. Yusuf di penjara, dia bertemu dua apa? Dua orang lelaki, dan dia menolong mereka. Musa pergi ke satu tempat bernama Madyan, dan dia bertemu dengan dua orang wanita, dan dia menolong mereka.
  • Kisah Yusuf AS memberitahu anda bagaimana seorang lelaki dan wanita tidak boleh bersatu. Kisah Musa AS memberitahu anda bagaimana seorang lelaki dan wanita boleh bersatu (atas landasan syariat).
  • Yusuf AS dihantar untuk menyelamatkan kerajaan Mesir. Musa AS dihantar untuk menghancurkan kerajaan Mesir.
  • Dalam kisah Yusuf, raja melihat mimpi dan Yusuf memenuhi mimpi itu. Dalam kisah Musa, firaun melihat mimpi dan Musa memenuhi mimpi itu.
  • Mesir diselamatkan kerana air. Mesir hancur kerana air.
  • Yusuf AS adalah sebab mengapa mereka berpindah ke Mesir. Musa adalah alasan mereka meninggalkan Mesir.

SubhanAllah! Wallahua'lam..

Membaca point-point diatas, membuatkan kita buka Al-Quran untuk buat rujukan kepada dua surah tersebut - Surah Yusuf dan Surah Al-Qasas, nak tahu details kisah dua nabi ini. Surah Yusuf sangat menarik gaya penceritaannya, very flowing.

Semoga bermanfaat...#staysafe..

6 comments:

  1. KISAH2 NABI MEMANG SUKA DIBACA TAPI NAK FIKIRKAN KAITAN KISAH ANTARANYA TAK MAMPU

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah, ada yg mengkaji al-quran, maka dapatlah kita baca perbandingan ni..MasyaAllah..

      Delete
  2. Ya Allah, tak terfikir nak buat perbandingan. Satu pencerahan. Tempat sama iaitu Mesir tapi kisah berbeza.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mereka yg mahir & mengkaji al-quran telah memikirkannya.. utk ummah..kita kena mencari detailed kisah perbandingan tersebut...teringin nk gi Mesir..hehe..

      Delete
  3. Bila baca ni baru nampak kesamaan antara kedua nabi.. Terima kasih untuk perkongsian ini kak..

    ReplyDelete

Syukran jazilan for your comments. Merci beaucoup!