Wednesday 25 October 2023

Turkiye 2023 | Istanbul..Aku Datang..

Merhaba...sambung kisah trip ke Turkiye..

Isnin, 9 Oktober 2023

Flight dari Dubai ke Istanbul mengambil masa lebih kurang 4++ jam. Masa di Istanbul lewat sejam dari Dubai.

sudah berada di langit Istanbul
 
selamat mendarat pukul 3.24 petang waktu Istanbul
 
Istanbul Aku Datang
 
Malaysian tak perlu apply visa ke Turkiye. Smooth operation di immigration, Alhamdulillah. Kat istanbul Airport, troli besar letak beg, kena bayar 25 TL, boleh guna debit/credit card. Ada servis porter angkat beg, kena bayar jugalah kan..
 
Dah settle ambik beg, keluar ke arrival hall. Anak saudara survey harga sim kad Turki di airport. Mahal charge, 1000 TL. Tak jadi beli, decided beli di city centre saja.
 
Dari Istanbul Airport ke Istanbul city centre

First thing first, cari transport ke city centre. Kami cadang naik airport bus, Havaist. Kena ambil di transportation level, tingkat -2. Malangnya tak nampak pula signage tunjuk arah ke transportation level ni.
 
Ikut je signage Metro sampai tiba di pintu keluar ke stesen Metro diseberang jalan, akan nampak lif (sebelah kanan) dan travelator (sebelah kiri) untuk ke transportation level -2. Alhamdulillah, we are on the right track..

Turun ke Level -2, nak cari machine jual Istanbulkart. Tak nampak sebijik pun, tapi takpe, kita keluar je pintu ke Havaist bus.
 
pintu ke tempat parking Havaist bus
di level -2
 
 
Ada kaunter tiket di sebelah kanan, boleh beli tiket bas guna cash. Beli tiket Havaist bus No. 12 ke Aksaray metro station. Tiket bas harga 136 turkish lira (lebih kurang RM26).

Havaist bus No. 12 ni sepatutnya pergi ke Beyazit Meydani tapi time siang hari, jalan depan Beyazit ditutup untuk kenderaan, cuma buka pukul 9.30 malam hingga 9.30 pagi. So, stesen terakhir ialah di Aksaray metro station.

Dah dapat tiket, moh naik bas. Beg-beg yang diletak diperut bas, semua ditanda nombor dan kita diberi nombor beg supaya tak tersilap ambik.
 
Perjalanan ke Aksaray macet sekali, yelahh time orang balik kerja. Lebih kurang sejam juga perjalanan.

dah sampai Aksaray, tengah mencari beg
 
Aksaray Medayni
 

 
Dah turun bas dan ambik beg semua, tindakan seterusnya ialah beli Istanbulkart untuk naik pengangkutan awam. Beli di Aksaray metro station. Masa ni pula time orang balik kerja, ramailah beratur nak top-up kad.
 
beli Istanbul kad di sini
 
Pertama kali guna, tak familiar dengan mesin. Alhamdulillah, ada orang local tolong. Nak tukar language ke English, kena tekan bendera UK. Mungkin sebab Istanbul ni ramai sangat pelancong dari pelbagai negara, banyak pula bendera kat mesin tu..hihi..

Istanbul kad - mcm kad 'touch n go'..

Harga Istanbulkart kosong 70TL. sebab takde duit kecik, masuk 100TL, dia terus top-up 30TL. Yang best, satu kad boleh kongsi up to 5 orang. Tapi untuk kesenangan hidup, kami beli sorang satu kad. Jadi souvenir..kenangan di Istanbul..boleh diguna sepanjang hayat..selagi tak rosak..

OK, Istanbulkart dah settled. Cari simkad Turki pula. Ada banyak kedai jual simkad disini. Kakak dan anak saudara je yang beli. Dapat 750 TL untuk sebulan. Saya subscribed Maxis world roaming pass for 30days, harga RM90..untuk kegunaan di Turki dan UAE..

trafik di Atartuk Boulevard
 
Dah settled semua, jom gerak ke tram station. Stesen yang terdekat ialah Yusufpasa dan Aksaray. Pilih ke stesen Aksaray sebab tak kena turun bawah tanah untuk lintas jalan.
 
Perjalanan kami ke Istanbul city centre (hotel di Sirkeci): 
Istanbul Airport - Aksaray metro station - Aksaray tram station - Sirkeci station
 
On the way ke Aksaray tram station, lalu depan masjid yang cantik ni..
 
Pertevniyal Valide Sultan Camii
 
The building is an example of Turkish Rococo with dollops of classical Ottoman, Moorish, Turkish, Gothic, Renaissance, and Empire styles. Some regarded the mishmash of styles as garish and short on classical Ottoman grandeur. The Pertevniyal Valide Sultan Mosque was created for Pertevniyal Sultan, a consort of Sultan Mahmud II and mother of Sultan Abdülaziz.


Stesen tram di Turki masih guna palang manual. Agak sempit juga. Ada stesen yang ada laluan mereka yang bawa barang. Alhamdulillah, merasmikan penggunaan Istanbul kad dengan menaiki tram T1 dari Aksaray ke Sirkeci yang terletak di kawasan old town Istanbul.
 
Naik tram flat rate per entry 15TL. Tram di Turki cuma tap kad time masuk je, nak keluar tak perlu tap lagi.
 
Alhamdulillah, tercapai wishlist nak naik tram di Istanbul city...

12 comments:

  1. Istanbul tunggu SA datang..teringin nak pi tapi x tau la bila mampu pi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. InshaaAllah, semoga ada rezeki SA ke sana...amiin..

      Delete
  2. Langit dia clear kan? Takde awan

    ReplyDelete
  3. bestnyaa jalan2 obersea. hihi

    ReplyDelete
  4. Replies
    1. hehe...byk gambo nak kena pilih...huhu..

      Delete
  5. Saya pun ada plan nak ke Istanbul. Boleh la rujuk blog nohas ni utk plan trip Istanbul :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah...sharing pengalaman yg x seberapa...huhu..

      Delete
  6. Bagusnya naik bas siap ada tanda nombor beg, tak risau tertukar beg.
    Best Istanbulkart tu boleh sharing, jimat kos beli kad.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagus sistem mcm ni, takdelah beg hilang...ya, boleh share up to 5 org..

      Delete

Syukran jazilan for your comments. Merci beaucoup!