Thursday 8 August 2019

Wisata ke Surabaya : Kota Malang

Masih lagi di hari kedua, Sabtu 20 Juli 2019. Tengah malam ni kami akan ke Bromo dari kota Malang, ambik pakej open trip dengan Abimanyu Tours.

Sebenarnya ada banyak lagi tempat-tempat wisata di Kota Batu ni. Wisata alam dan juga tempat liburan ciptaan manusia. Antaranya Taman Labirin Coban Rondo, Jatim Park 1, 2 & 3, Batu Night Spectacular (BNS), Cafe Sawah, Goa Pinus Gunung Banyak.  Ada juga tempat-tempat berfoto berlatarbelakang alam persis di Jogja seperti Omah Kayu, Taman Langit, Coban Rais, pasti fotomu keren banget lagi ngehits..hehe..

Enggak punya masa untuk semua itu, kami harus bergerak ke Kota Malang. Dari Pasar Apung, ambik grab ke Kota Malang, lokasinya lebih kurang 15km ke timur laut Kota Batu. Malang dalam bahasa jawa, maknanya ''melintang". Agak macet nak masuk ke pusat kota Malang. Maklumlah hari liburan.

 Masjid Al-Mukhlis

Kampung Digital

fakulti teknik, Universitas Brawijaya

Di Kota Malang, booking bilik hotel di Riche Heritage Hotel, Jalan Basuki Rahmat, dapat rate RM80++ with breakfast. Lokasi hotel ni betul-betul di tengah-tengah kota Malang, depannya Sarinah Mall, di kanannya Alun-Alun Malang dan Masjid Jamik.

hotel warisan, dulunya berek askar Belanda

jubin lantai, biru putih

 Cafe Oey

koridor gaya kolonial Belanda

view bangunan belakang
 basic fasiliti, oklah untuk berehat, bersiap-siap sebelum ke Bromo
lantai jenis timber strip, wi-fi takde dlm bilik


Dah siap freshen up, solat and then, keluar meneroka Kota Malang di sisa-sisa hari Sabtu. Kena cepat, bergerak pantas sebab hari nak hampir gelap, dah dekat pukul 5 petang. Destinasi pertama, di sebelah kiri hotel, Toko Oen.

 cafe legendaris legasi Belanda


Jom masuk, datang sini cuma nak makan ais krim homemade, recep doloe-doloe, rekomendasi oleh food bloggers Malang. Order ais krim jagung.


Toko ni masih mengekalkan perabut gaya vintage dan klasik.

tempat nongkrong

biskut tempo doloe-doloe, bahasa belanda

ais krim jagung, IDR 45,000
 biashe-biashe je, takde le sedap sangat in my opinion

monumen Chairil Anwar dan Gereja Hati Kudus Yesus
lokasinya depan Toko Oen 
Chairil Anwar ialah tokoh sastera Indonesia (puisi)

OK, dah makan homemade aiskrim di Toko Oen (ticked). Kita ke Alun-Alun Malang, di seberang jalan, di sebelah kanan hotel. Sebaik saja menyeberang jalan, akan jumpa Gereja Immanuel dulu, kemudian Masjid Agung Jami' Kota Malang.

Masjid Agung Jami' Kota Malang

Depan Masjid Jami' ialah Alun-Alun Malang, satu kawasan rekreasi/riadah yang dipenuhi dengan orang ramai datang berehat. Sebab hari Sabtu, memang ramai orang di sini, bersantai-santai.

tempat tumpuan ramai

Di sekitar Alun-Alun Malang ada banyak tempat belanja, pusat oleh-oleh dan pusat camilan. Belum beli apa-apa souvenirs untuk dibawa pulang, terus saja ke pusat camilan milik koperasi pos Malang. Beli macam-macam kripik - kripik epal, bakso, nangka, tempe.

kereta berhias

Selepas membeli-belah kripik, berjalan ke arah utara pula. Sebenarnya mencari fridge magnet. Tengok rame yang berjualan jajan jalanan.

Sempol

cilok daging urema

Sampai di Matahari Department Store Mitra Malang di Jalan Agus Salim. Ada jual kuih terang bulan, lebih kurang macam apam balik. Tapi intinya lain, ada pisang kismis, pisang keju, keju mesis, kacang mesis, mesis ni coklat rice. Harga yang paling murah IDR35,000, yang paling mahal IDR50,000.


Ada jual kuih pukis juga, beli yang special - IDR 5,000 satu

enak banget kuih ni, perisa coklat
 
 kuih pukis. Femes kuih ni di Indonesia
Kat Malaysia ada yang panggil kuih primadona
 
Menyeberang jalan, menuju ke Sarinah mall. On the way, nampak gerai Soto Ayam Kampung ni. Macam sedap je, murah pulak tu, IDR 10,000 je.

berjualan soto dan sate
 
soto ayam kampung, enak banget
soto di Indonesia campur nasi putih, rasa sedap
yang di Malaysia, tak lalu makan

Dah makan, nampak pusat oleh-oleh LuVon ni, masuk tengok dan beli lagi kripik serta bakpao. Rambang mata, rasa nak beli semua kripik buah..huhu..

pusat oleh-oleh khas Malang

Bergerak ke Sarinah mall, lintas hormat je sebab nak ke hotel

Sarinah mall, shopping complex tertua di Malang

Dah masuk hotel, kemas-kemas beg. Berehat sekejap, whatsapp dengan Abimanyu, depa cakap nak datang jemput pukul 11.00 malam. Hari masih awal lagi, sebab pukul 5.30 dah gelap, dah masuk waktu Maghrib. 

Sambil baring-baring atas katil, teringat nak beli KFC di Sarinah. Ada masa lagi sementara tunggu driver. Beli ayam goreng je, tapau.
 
 KFC Sarinah Mall, Malang

Balik dari KFC, singgah Gramedia di sebelah hotel, tengok ada sale. Gramedia kedai stationary yang popular di Indonesia. Menarik juga barang-barang di Gramedia ni tapi tak beli apa-apa.

Balik makan ayam goreng KFC, enak bangett, terasa rempah-ratusnya compared dengan yang Malaysian, my opinion. Then, bersiap-siap untuk check-out. Hotel bagi bekal sandwich, sebab kami tak breakfast pagi esok. Sebelum tu bagi kat depa bekas air untuk isi air panas. Overall, memang bagus lah pekerja-pekerja front office dan guard di hotel ni. Friendly, depa pun sama-sama tunggu sampai driver datang.

Pukul 11.40 malam, driver Abimanyu tiba dengan MPV 10-seater.

End of the day at Riche Heritage Hotel. The beginning of Bromo journey.

18 comments:

  1. Uish.. unik nama tempatnya.. Malang tu melintang ye disana..
    Teringat pula lagu Malang dari filem Dhoom 3..
    Bestnya kalau jalan-jalan macam nie.. semuanya berdekatan hotel.. guna kaki je.. tak payah nak bersesak-sesak dengan kenderaan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. oo..ada ye tajuk lagu jg..
      memang pilih hotel yg dekat tengah bandar..mudah jalan kaki je..

      Delete
    2. yup ada.. lagu hindi dari filem Dhoom 3..

      Delete
    3. ooo..nanti nk cari kt youtube..hehe..

      Delete
  2. nak kumpul duit n liburan ke Malang la nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. best jg liburan ke Malang & Batu + Surabaya...recommended..

      Delete
  3. Indonesia ni kaya dengan kawasan wisata...cantik2 dan ada yg un-touched lg..
    Food pun mmg tip top..
    Berkenaan kenapa kfc sana lebih sedap..rasanya ayam dia yg tak banyak makan makanan dicampur dgn hormon kut plus rempah-ratus dia..maklumlah tanah gunung berapi...hehehehehe..tu sebab sekali sekala saya import cili dari sana kak...bila campur dengan masakan kita jadi sedap...

    ReplyDelete
    Replies
    1. banyak tmpt wisata & food yg sedap2..kena explore lg nih..
      betul, kfc sana tersaa rempah-ratusnya, enakk..sayuran kt tanah gunung berapi mmg sedap rasanya..sambal2 kt sana, sedap2..

      Delete
  4. wah mantap betul bisa jalan jalan ke malang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah, sudah direncana mau jalan2 di sini..

      Delete
  5. Ini liburan ke jalan-jalan cari makan... kisahnya dari awal sampai sudah, jumpa makanan je.. hehhehe...

    "pasti fotomu keren banget lagi ngehits.." Mana sih fotonya... gue mau lihat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. dua2..liburan + jjcm..hehe..

      Fotonya ngak ada ibu, kami ngak pergi tmpt2 wisata alam persis Jogja itu..

      Delete
  6. Cantiknya cafe ala design belanda

    ReplyDelete
  7. waduh kok masuk sini atomatik speking Indon. Soto sana lain. Dia tak ada nasi himpit. KFC dan Pizza Hut Indon mesti cuba sebab menu dia lain dari di malaysia. Memang ngetop le rasanya. hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekali-sekala speaking bhs seberang..hehe..saya pernah makan soto Indonesia di KL, yang makan dengan nasi putih,tak sedap, tapi yg ni sedap pulak..

      ya betul, pizza hut & kfc sana lebih mantap, enak banget..

      Delete

Syukran jazilan for your comments. Merci beaucoup!